Curs 3 Medicină de
familie-Pediatrie
Depistarea şi diagnosticul precoce al bolilor
-prevenţia în
pediatrie cuprinde:
-cunoaşterea proceselor de
dezvoltare şi creştere
-recunoaşterea precoce a deviaţiilor
de la standardele normale
-este o componentă
importantă a activităţii în serviciile de sănătate publică pt.copii
-se adresează
copiilor sănătoşi sau aparent sănătoşi
-testele folosite
usu.nu sunt teste diagnostice
-dacă aceste teste
sunt pozitive->se continuă explorările până la stabilirea unui diagnostic de
certitudine
-importanţa
acţiunilor de depistare precoce:
1.
depistarea în stadiul presimptomatic al unor boli
permite instituirea unui tratament care va împiedica apariţia semnelor de boală
-ex.teste
screening la nou-născut pt.fenilcetonurie,hipotiroidism congenital
2.
depistarea unor boli în stadiul în
care există unele semne de boală->aplicarea tratamentului poate duce la
remisie completă / parţială a bolii
-ex.unele
deficienţe senzoriale
3.
depistarea unor boli în stadiul
precoce poate împiedica apariţia unor complicaţii care fac imposibil
tratamentul (ex.cardiopatii congenitale) sau care agravează boala
(ex.contracturile severe în paraliziile cerebrale se previn prin fizioterapie)
4.
permite un sfat genetic în timp
util->împiedică apariţia unui alt copil cu aceeaşi deficienţă
-posibilităţi de
diagnostic precoce:
1.
acţiuni screening
permanente,pt.toată populaţia
-se
fac pt.boli ce reprezintă o problemă importantă de sănătate pt.individ şi
societate
-trebuie
să existe o formă de tratament pt.pacienţii depistaţi
-testele
trebuie să fie simple,rapide şi uşor de repetat;trebuie să fie acceptate de
populaţie
-testele
trebuie să fie sensibile,specifice,repetabile
-principalele
teste screening sunt:
-pt.fenilcetonurie
-pt.hipotiroidism
-pt.rahitism
-pt.deficienţele senzoriale
-pt.tulburările de dezvoltare fizică
-pt.tulburările de dezvoltare
neuro-psihică
-pt.displazia coxo-femurală
-pt.scolioza adolescenţilor
2.
acţiuni organizate pt.grupuri
limitate de populaţie
3.
acţiuni organizate pt.grupele
de risc
4.
programul de supraveghere
activă a copilului sănătos
Depistarea fenilcetonuriei
-este una dintre
cele mai frecvente erori înnăscute de metabolism
-frecvenţa = 1 :
15.000 nou-născuţi
-reprezintă 1-2%
din totalul retardărilor mentale la copil
-transmitere A-r;se
manifestă la homozigoţi
-defectul genetic =
absenţa fenilalanin-hidroxilazei->fenilalanina nu se transformă în
tirozină->acumularea acidului fenilpiruvic şi acidului
fenilacetic->acumularea în sânge->simptomatologia apare la câteva luni
după naştere:
1.
simptome neurologice
-iritabilitate
-retardare
mentală
-convulsii
2.
simptome cutanate
-părul
şi tegumentele mai puţin pigmentate
-copii
blonzi cu ochii deschişi la culoare
-diagnostic:
-test screening în ziua 5-7 de
viaţă->test Guthrie
-test Guthrie (+)->tratament încă
din perioada neonatală până la vârsta de 5 ani
-tratament
dietetic->↓ fenilalaninei din alimentaţie
Depistarea hipotiroidismului
-incidenţa =
1 : 4.000 nou-născut;diferă de la ţară la ţară
-simptomatologia
lipseşte la naştere (există transfer transplacentar de h.tiroidieni)
-tabloul clinic apare la 2 luni
(aplazie tiroidiană) / la 2 ani (hipoplazie tiroidiană):
-fontanele larg deschise
-somnolenţă,inapetenţă
-icter prelungit,tegumente infiltrate,reci
-hipotermie,bradicardie,constipaţie
-gura deschisă cu macroglosie
-întârzierea creşterii în lungime
-retard intelectual
-test screening->determinarea
T4 din sângele capilar prelevat la nou-născutul de 3-4 zile
-tratament
cât mai rapid cu h.tiroidieni care împiedică apariţia bolii->dispar
somnolenţa,mixedemul, constipaţia
Depistarea deficitelor senzoriale
-deficitele
senzoriale au frecvenţă crescută
-au rol în
orientarea şi activitatea psiho-senzorială a copilului
-depistarea se
face:
-cu ocazia vizitelor active
obligatorii în cadrul programului de supraveghere activă
-prin examinări organizate cu
medicii de specialitate pt.grupele de risc
-prin examinări populaţionale (cost
ridicat)
A.
Defectele de vedere
-există 3 categorii
de afecţiuni:
1.
afecţiuni severe,dar rare : glaucom,cataractă,retinoblastom
2.
afecţiuni comune,frecvente : strabism,↓ acuităţii vizuale,tulburări de refracţie,ambliopia
3.
tulburări de percepţie a
culorilor
-performanţele
vederii se îmbunătăţesc odată cu vârsta:
Performanţa
vederii
|
De
la ce vârstă apare
|
La
ce vârstă este bine dezvoltată
|
Reacţia
la lumină
|
S30
intrauterină
|
1
lună
|
Fixarea
|
Naştere
|
2
luni
|
Privirea
conjugată
|
Bine
dezvoltată de la naştere
|
Reacţia
de urmărire vizuală
|
Naştere
|
2-3
luni
|
Vederea
în spaţiu
|
?
|
6
luni
|
Acomodarea
|
2
luni
|
4
luni
|
Acuitatea
vizuală
|
Naştere
|
1-2
ani
|
-prima examinare
oftalmologică se face la nou-născut,la externarea din maternitate:
-anamneza:
-probleme oftalmologice în
familie
-afecţiuni genetice cu afectare
oftalmologică
-inspecţie:
-anoftalmie
-microftalmie
-cataracta congenitală
-devieri importante ale globilor
oculari
-la nou-născutul la termen există 2 reflexe normale:
-reflexul fotomotor->viu şi
rapid
-reflexul de atragere a
privirii spre o sursă luminoasă blândă
-nou-născuţii urmăresc persoanele din jur spre vârsta de 2 săptămâni
-copilul va fi ridicat în poziţie verticală,mişcat în diverse direcţii
-prin rotirea capului se urmăresc devierile globilor
oculari->nou-născutul poate avea mişcări oculare disparate,care dispar în
jurul vârstei de 1 lună
-prin acoperirea alternativă a ochilor->capacitatea de fixare
-corneea este transparentă,clară
-pupilele sunt egale,reactive;mai lente în primele săptămâni de viaţă
-examinarea dimensiunilor globilor oculari->dacă sunt ↑ există
suspiciune de glaucom
-la sugar se urmăresc:
-poziţia capului
-anomalii oculare grosiere->mărimea
globilor oculari,deschiderea fantelor palpebrale,congestie, exoftalmie
-comportamentul spontan al
vederii şi privirii->privire conjugată,urmărirea luminii
-excluderea leucocoriei
-amauroză,nistagmus,reacţia la
lumină
-prematurii pot prezenta
complicaţii oftalmologice
-la 3 luni:
-examinări pt.strabism
-reflex corneean luminos de
orientare
-testul de acoperire
-la 4 ani:
-teste vizuale->optotip
pt.copii mici
-teste privind vederea în
spaţiu
-diagnosticul
pozitiv este necesar în:
-strabism evident la orice vârstă,strabism uşor la 4-6 luni
-nistagmus
-absenţa reacţiei la lumină
-absenţa reacţiei de apărare la lumina puternică
-lipsa reacţiei la lumina zilei
-absenţa urmăririi mamei
-inflamaţii intense->ochii roşii
-leucocorie->opacizare corneeană
-ochi cu sclere albastre
-strabismul:
-frecvenţa = 3-4% din populaţia unei ţări
-este o problemă socială:
-determină disconfort vizual
-determină ↓ capacităţii de
muncă
-determină tulburări de
echilibru
-determină hiperemotivitate
-poate fi paralitic (pierderea funcţiei muşchilor
oculari)->diplopie,falsă proiecţie,tulburări reflexe
-poate fi neparalitic (concomitent) (prin lipsa paralelismului între
axele oculare)->tulburări de vedere binoculare
-poate fi convergent / divergent / susumvergent / deosumvergent
-trebuie tratat cât mai precoce
-acuitatea
vizuală / tulburările de refracţie:
-se pot depista de la vârsta de 3
ani
-trebuie depistate până la vârsta de
7ani
-prima examinare oftalmologică la
medicul de familie trebuie să includă citirea optotipului
-deficienţele de
percepere a culorilor trebuie depistate până la vârsta de 11 ani
-copii cu risc
crescut de deficienţe vizuale:
-copii care provin din familii cu
afecţiuni oftalmologice
-copii cu traumatisme obstetricale
-prematuri
-copii cu greutate mică la naştere
B.
Deficienţele auditive
-frecvenţa
surdităţii este de 0.7-1‰
-etiologie:
1.
prenatală->boli ereditare,rubeolă în prima lună de sarcină
2.
intranatală->traumatism obstetrical,icter neonatal grav
3.
postnatală->otită,meningită,encefalită,post traumatism
cranio-cerebral,medicaţie ototoxică
-surditatea
perturbă dezvoltarea
-clinic:
1.
sugar
-absenţa
reacţiei la zgomotele din jur
-mutitate
-dezvoltarea
întârziată a vorbirii
2.
copii mici
-retard
psihic marcat,cu momente de stagnare
-agresiune
-agitaţie
motorie
-tulburări
de comportament
3.
şcolar
-lipsă
de atenţie
-dificultăţi
de concentrare
-agitaţie
-dezinteres
-ştergerea
achiziţiilor dobândite
-depistarea
hipoacuziei la copil:
-se face în anumite perioade ale copilăriei
-trebuie începută de la nou-născut->rol important al medicului de
familie
-se face la : nou-născut / sugar / copil mic de 4-5 ani /grupe cu risc
crescut
-metode de depistare:
-supraveghere activă a
copilului sănătos
-controale periodice
-cu ocazia intrării în
colectivitate
1.
nou-născut
-reflex cohleo-palpebral şi reflex
cohleo-pupilar la producerea bruscă a unui zgomot care nu deplasează aerul şi
nu este produs în câmpul vizual al copilului
-nou-născuţi cu risc crescut::
-familii cu surditate
-tablou clinic complex
ce sugerează o embriopatie,fetopatie,boală genetică
-malformaţii
cervico-faciale sau sistemice
-asfixie neo-natală
gravă
-hiperbilirubinemie
-meningită neo-natală
-mame cu boli
infecţioase->rubeolă,toxoplasmoză,CMV,sifilis congenital
-mame cu medicaţie
ototoxică în timpul sarcinii
2.
sugar
-tehnici comportamentale:
-comportamentul
copilului la stimulul sonor:
-reflexul
Moro
-reflexul
auriculo-palpebral
-reflexul de
trezire
-testul
distragerii atenţiei (5 luni-2 ani)
-modul în care
reacţionează la zgomote->răspuns de orientare-investigaţie
-jucării Moati (imită
sunete de animale)
-examen obiectiv
3.
copil 1-3 ani->lipsa achiziţiilor corespunzătoare de limbaj
-examinare cu jucării sonore
-aprecierea răspunsului la ordine date cu voce şoptită
4.
copil 4-5 ani->diagnostic dificil (usu.copii hipoacuzici)
-testul vocii şoptite
-audiometru tonal
-dezvoltare psiho-lingvistică
-hipoacuzia se poate depista în cadrul programelor de supraveghere
activă sau de către medicul ORL
5.
grupe cu risc crescut
-familii cu surditate
-prematuri
-copii cu traumatism obstetrical
-afecţiuni neurologice
-fetopatii
-antecedente de otită,meningită,medicaţie ototoxică
-metode
obiective:
-audiometrie tonală
-timpanometrie
-potenţiale evocate de trunchi
cerebral
-se pot realiza
programe recuperatorii în centre specializate cu participarea mai multor
persoane:
-pediatru
-audiolog
-proteticieni
-psiholog
-logoped
-profesor
-protezarea poate
începe după vârsta de 2 luni
-la copilul cu
cofoză bilaterală->implant cohlear
Depistarea tulburărilor de dezvoltare fizică
-aprecierea
dezvoltării fizice se face de către medicul de familie prin:
-examinările de bilanţ
-programe de supraveghere activă
-se folosesc
indicatori de creştere şi maturaţie:
-talia
-greutatea
-perimetre->cranian şi toracic
-maturaţie osoasă
-maturaţie dentară
-maturaţie pubertară
-ritmul de
urmărire:
-anual->talie,greutate
-cu ocazia examenelor de
bilanţ->restul indicatorilor
-rezultatele se
compară cu cele de pe nomograme
-anual rezultatele
sunt prelucrate de Departamentul de Igienă Şcolară din Direcţia de Sănătate
Publică
Depistarea tulburărilor de dezvoltare neuro-psihică
-se face de către
medicul de familie în cadrul programului de supraveghere activă a copilului
-grupe cu risc
crescut:
-prematuri
-copii cu traumatism obstetrical
-icter neonatal grav
-dismaturi
-afecţiuni
frecvente:
-paralizii cerebrale
-retard mintal
-dezordini de vorbire şi limbaj
-afecţiuni musculare
-anamneza:
-starea generală de sănătate a
familiei
-cauza unor decese în familie
-nivelul intelectual al copiilor
-starea materială a familiei
-factori care influenţează negativ
dezvoltarea neuro-psihică:
-carenţe afective
-insuficienţa stimulării
verbale
-lipsa posibilităţilor
de mişcare suficientă
-lipsa jocului
-pt.aprecierea
dezvoltării se pot folosi testele DDST:
-12 cuburi de lemn cu latura de 2.5
cm,în culori primare
-clopoţel acordat înalt
-zornăitoare cu sunete joase
-minge pufoasă
-minge de tenis
-creion şi hârtie
-jucării selectate
-bobiţe gelatinoase pt.testarea
apucării „în pensă”
-carte cu poze colorate,simple
0 comments :
Trimiteți un comentariu