despre creierul uman
·
Modelele behaviorist-reflexologice
·
sanatate mintala
·
Sanatatea mintala
·
sanatateverde
·
SCHIZOFRENIA
·
schizofreniei
Modelele behaviorist-reflexologice
Modelele behaviorist-reflexologice
Modelele behavioriste privind schizofrenie
se bazează pe teoriile învăţării.Defectele de învăţare în copilărie, contribuie
la dificultăţile de învăţare de mai târziu şi mai ales,din perioda
adolescenţei.Din aceste motive dispare încrederea în sine şi în alţii,care dacă
apare din copilărie va fi greu de corectat mai târziu.De asemenea lipa de
relaţii intime,în copilărie,va face ca ulterior să crească dependenţa,situaţie
ce se obţine în cadrul unui mediu înconjurător inoportun.Este foarte greu a şti
câţi dintre schizofreni ţin de ereditate şi,în ce grad,şi câţi ţin de
mediu,deşi factorii de mediu fac personalitatea mai vulnerabilă la anumite
tipuri de stresuri,evidenţiind astfel defectele învăţării unor mijloace de
apărare.Dacă un copil este supraprotejat şi nu vine în contact cu viaţa reală
care creiază oportunităţi pentru învăţare,el nu-şi va forma
valorile,credinţele,căile de viaţă necesare,în viaţa sa timpurie,spaţiul său
fizic,spaţiul social fiind îngust (redus aproape exclusiv la
familie).Confruntat ulterior cu situaţii nefavorabile el nu va putea ocoli sau
îndepărta sursa,neputând în mod onştient şi deliberat să-şi modifice
situaţia.Când însă-şi mama este o persoană anxioasă sau
ameninţătoare,subliniază May (1976),copilul nu poate recurge decât la la forma
retragerii (ca în somn sau alte forme de detaşare,inclusiv prin metode
disociative).Treptat pe acest fond şi în contextul comparării cu alţii din
perioda ulterioară de evoluţi apare scăderea autostimei,insecuritate,lipsa de
încredere,perceperea defectelor,inclusiv corporale,ceea ce duce la fenomene
disturbatoare în plan afectiv (angoasa) şi la perceperea neclară a sistemului
social.Acest lucru apare în schizofrenie însă înaintea stabilirii unui
autoconcept clar şi la îndemânării de a trăi,în cadrul relaţiilor sociale,ceea
ce va duce la refugiul în autism.Totuşi asemenea dificultăţi familiale dacă nu
sunt prea grave pot fi evitate ulterior,şi odată cu aceasta psihiatrizarea
cazului.Deşi individul nu va fi un real alienat,personalitatea lui va fi
marcată şi în acest caz de lipsa de încredere anxioasă,dubitaţie şi un anumit
grad de retragere socială (personalitatea schizoidă).Dacă învăţarea a fost
deficitară în copilărie vom asista acum la psudoperformanţe,cu posibilităţi de
a fi mereu dezaprobat sau respins.Uneori se poate menţine iluzia unei vieţi
sociale deşi personalitatea este prost echipată pentru relaţiile sale cu
grupul,cu liderul.Dacă proasta echipare (învăţare) s-a produs în
copilărie,puţin se va mai putea face ulterior.
Comportamentul deviant al
schizofrenului s-ar datora tulburărilor apărute ca răspuns în primul sistem de
semnalizare,care în mod normal ar invalidiza organismul în procesul adaptării
sale la schimbările survenite în mediul înconjurător (Lehmann,1976).Acest
fenomen se face printr-un proces de învăţare neurofiziologic şi
psihofiziologic.Pentru Pavlov (1941) schizofrenia s-ar datora unei inhibiţii
generalizate,o stare hipnoidă cronică datorată oboselii anormale a s.n.c.,care
a fost supus anterior unei stimulări foarte mari.
Teoriile învăţării pot explica
comportamentul schizofren prin procese reflexe, răspunsurile nonadaptative
fiind datorate unor tulburări,reîntăririi experienţelor timpurii.Aceste
experienţe sunt răspunsuri maladaptative care conduc la o generalizare falsă a
răspunsurilor,manieră în care se interferează cu discriminarea perceptuală şi
cognitivă.
Pe baza behaviorterapiei s-a definit în
schizofrenie anumite rezultate terapeutice. Totuşi,subliniază
Beniuc,experienţele lui Pavlov,bazate pe primul şi al doilea sistem de
semnalizare sunt valabile dacă rămân în domeniul strict al fiziologiei,însă
pentru psihologie acest lucru nu este suficient şi,arată autorul,cercetarea
comportamentului trebuie să pornească de la biologic,lucru depăşit la
om,doarece el este o fiinţă socială.Diferenţele de simptomatologie de la
cultură la cultură constă în aceea că patologia schizofrenică transcede
organicul şi devine o realitate istorică şi culturală,omul fiind supus
interrelaţiilor sociale,influenţei mediului cultural şi nu un simplu obiect
material aşa cum simplificaseră fenomenul dogmatiusmul marxist.In acest
context,teoriile învăţării,deşi nu pot crea un model coerent de schizofrenie,pot
însă explica o serie de fenomene şi simptome,iar pe această bază s-a putut
iniţia chiar şi o serie de metode terapeutice.
0 comments :
Trimiteți un comentariu