despre creierul uman
·
Modelele fenomenologice şi existenţiale
·
sanatate mintala
·
sanatateverde
·
SCHIZOFRENIA
·
schizofreniei
Modelele fenomenologice şi existenţiale
Modelele fenomenologice şi
existenţiale
In cadrul
modelelor comportamentale şi existenţiale accentul este pus imediat şi direct
pe experienţa de viaţă a pacientului,pe analiza fenomenologică,fără povara
tradiţiilor sau a unor concepţii preconcepute.
Modelul existenţial este un model mai
puţin clar definit,accentul fiind pus pe întreaga existenţă umană,pe modul de a
fi în lume.Pentru Sullivan (1962) factorii majori în dezvoltarea schizofreniei
constau în dificultăţile relaţiilor interpersonale (ca durată,
satisfacţie,frecvenţa comunicării cu alţii etc).Arieti sublinia că schizofrenia
este o reacţie specifică a neliniştii dusă pănă la limita apărută în
copilărie,reactivată ulterior de factorii psihologici.După Jaspers noţiunea de
schizofrenie nu se limitează asupra unui proces patologic,ea exprimând înainte
de toate un mod de exteriorizare a trăirilor emoţionale pe plan
psihofenomenologic a întregii sale prezenţe stranii.Astfel,aşa cum face
Binswanger (creatorul analizei existenţiale),cazul va fi studiat şi descris în
cele mai mici amănunte pentru a face inteligibilă "o psihoză graţie
studierii biografiei şi trăirilor prepsihotice ale bolnavului".După Laing
(1977) schizofrenicul experimentează două căi principale:ruptura cu lumea lui
şi o disrupere în relaţiile cu el însăşi.El experimentează sinele lui în
singurătate şi izolare.In acest sens schizofrenia este văzută ca un eşec social
sau biologic,o neadaptare sau o proastă adaptare prin pierderea contactului cu
realitatea,lipsa aşa numitului "insight".In acest sens Berg spune că
aici ar fi vorba de un adevărat vocabular de denigrare,care nu este numai
morală,în sensul secolului al XIX-lea,ci şi un fapt,fiind un limbaj care
rezultă din eforturile de a evita gândirea în termeni ca libertatea, alegerea,
responsabilitatea.Dar în ciuda tuturor acestor modificări ale condiţiilor
istorice,atitudinea clasică clinico-psihiatrică nu s-a schimbat în principiu de
la Kraepelin.Neputând rămâne indiferent în faţa schizofreniei,psihiatrul se
află în faţa unor adevărate hieroglife psihiatrice,alimentate din ceea ce spune
şi acţionează bolnavul.Psihiatria clinică, subliniază Laing face o analiză
formală a valorilor şi faptelor pacientului (un formalism istoric şi clinic)
căci când afirmă existenţa unui simptom de boală,noi impunem de fapt sistemul
nostru de gândire asupra pacientului.Dar acesta nu este un proces pur
intelectual ci în acelaşi timp de dragoste.Numeroase simptome variază de la
spital la spital,după diferite maniere de îngrijire.Unii psihiatri sunt
înclinaţi a vedea mai uşor anumite simptome,alţii altele,doarece fiecare are
sensul său propriu al identităţii şi definirea sa proprie privind cine şi ce
este.In acest cadru,arat Laing,schizofrenia este o boală a disperării,a lipsei
de speranţe,căci aşa cum arată Kikegaard schizofrenia nu poate fi înţeleasă
dacă nu este înţeleasă şi disperarea.In acest sens tot Laing introduce termenii
de securitate şi insecuritate ontologic primară.In afara securităţii de bază,viaţa nu mai poate continua în parametrii săi normali.Problema care se
pune este acuma,ce relaţii va stabili individul cu el însăşi şi cu lumea din
jur.Este posibil a trăi în această lume în mod "natural" sau este necesar
a "transcede".Dar o asemenea anxietate poate fi o linie de pornire a
unei noi desvoltări care se poate termina cu schizofrenia.Dar,spune tot
Laing,în ce măsură,într-o asemenea boală,putem vorbi de un eu încorporat sau
neîncorporat.In mod normal corpul este resimţit ca ceva real şi
substanţial.Există posibilitatea.însă,ca în cazul unui stres puternic anumiţi
indivizi să se simtă parţial disociaţi în corpul lor.Aceasta este una dintre
cele mai penibile situaţii ale existenţei schizofreniei,deoarece în asemenea
situaţii se pune în mod acut problema poziţiei sinelui în viaţă.La schizofreni
"eul neîntrupat" îi face,pe aceştia să se simtă mai mult sau mai
puţin detaşaţi de corpul lor.Corpul în asemenea situaţii este simţit mai mult
ca un obiect, printre altele decât ca miezul sau inima fiinţei sale
(Laing).Apare aici un fals eu,detaşat,de încorporat, privit, spune
autorul,adesea cu tandreţe,amuzament sau ură.Divorţul eu-corp privează eul
neîncorporat de la participarea directă de la ori ce aspect al vieţii (aceasta
în condiţiile unui mare stres).
In cazul schizofreniei se remarcă o
persistentă sciziune între eu şi corp,acţiunile individului fiind simţite ca
fiind un fals sitem al eului.Dar o disociere eu-corp se întâmplă şi la normali
când individul se află în cadrul unei experienţe care îi ameninţă viaţa şi de
la care nu există scăpare (exemple furnizate de existenţa în lagărele de
concentrare).In asemenea situaţie,singura cale este retragerea fizică într-un
eu propriu şi în afara corpului (Laing).Acelaşi lucru se petrece şi în vis.
Pe de altă parte eul "interior"
poate fi interesat în fenomene fanteziste şi ireale specifice
schizofreniei.Sistemul eului fals,arată autorul,va fi descris ca existând în
mod complementar eului interior,ocupat cu menţinerea identităţii sale şi a
libertăţii,fiind transcendent-neîncorporat,scopul său fiind de a fi simplu
subiect,fără o existenţă obiectivă.Om fără mască,subliniază Laing,nu
există.Masca schizofrenului diferă de aceea a omului normal şi este mai aproape
de una falsă care este mai specifică isteriei.
Ey consideră schizofrenia drept o formă
de existenţă delirantă.Odată constituit, domeniul schizofreniei,acesta se
modifică şi ia o extindere nelimitată.Diagnosticul se pune pe slăbirea sintezei
şi unităţii mentale,automatismul şi indiferenţa afectivă,disocierea mintală cu
incoerenţa ideilor.Criteriul disocierii şi automatismului,arată Baruk,nu au
valoarea ce li se atribuie şi este dureros a pune un diagnostic fals de
schizofrenie,al cărui prognostic demolează viitorul subiectului (aşa zisele
diagnostice distructive).Extinderea necontrolată a diagnosticului de
schizofrenie a adus numeroase prejudicii,încât Se'glas spunea că
"proporţia acestui diagnostic este invers proporţional cu competenţa
psihiatrului" şi adesea poate avea consecinţe monstruoase.Extinderea fără
control a diagnosticului de schizofrenie,fără probe,diagnostic susceptibil de a
distruge viitorul fiinţei umane şi a familiei este unul dintre marile pericole
de care se face vinovat curentul "clinico-nosologist".Baruk publica
în 1938 în "Archives de neurologie" din Bucureşti,lucrarea sa
"La de'mence de la schizophre'nie constituent-elles une maladie?",
problemă pe care a desvoltat-o apoi pe larg în tratatul din 1959.Wernes (1975)
subliniază că diagnosticul de schizofrenie face un prost serviciu
pacientului,motiv pentru care în diferite ţări se fac liste cu simptomele
obligatorii pentru un diagnostic atât de grav ca schizofrenia.Dar aceste liste
pot fi foarte largi şi adesea pot duce la confuzii cu alte maladii.Multe dubii
s-ar depăşi dacă s-ar studia viaţa individului,deoarece în nici un caz
diagnosticul de schizofrenie nu se poate pune numai pe starea actuală a
subiectului.Drumul spre schizoidie şi schizofrene este de fapt drumul spre
asocial,adolescentul schizofren nefiind capabil a se confrunta cu lumea,să se
detaşeze şi să se emancipeze ca personalitate umană independentă.Calea spre
asocial este,în fapt,un eşec combinat al factorilor biologici,familiali şi
culturali (Cucu,1981).In acest sens criza personalităţii adolescentului este un
punct de răscruce în socializare şi asocializare,în fond spre normalitatea sau
anormalitate (reacţie schizoidă).In acest fel schizoidismul adolescenţilor ar
apare ca un fenomen specific acestei perioade,care apoi se rezolvă graţie
procesului de socializare.
0 comments :
Trimiteți un comentariu