despre creierul uman
·
despre sanatate
·
nevroza
·
NEVROZELE
·
Nevrozele isterice
·
sanatate mintala
·
sanatateverde
Nevrozele isterice
Nevrozele
isterice
Ca şi ipohondria,termenul de isterie
îşi are originea în antichitate. Considerată uneori ca nebunie,alteori ca
manifestare a puterii diavoleşti,isteria
a căpătat treptat eticheta unei boli respectabile.Sydenham (1624-1689)
găsea isteria ca având o frecvenţă de 1 din 6 pacienţi,ai săi,din
Londra.Conceptul de isterie a suferit foarte multe schimbări şi a fost utilizat
într-o mare varietate de sensuri (termenul provine din grecescul Hystera,ceea
ce înseamnă uter).
Istoria conceptului de isterie este strâns
legată de feminitate şi de atitudinea faţă de acest sex a bărbaţilor
medici.Conceptul a fost legat de asemenea de conceptul de emotivitate
tulburată,fecunditate,desorganizarea vieţii sexuale, simptome dramatice.
Gândirea ecleziastică a presupus existenţa
unei legături între diavol şi expresia sexualităţii,motiv pentru care s-a
invocat natura sexuală a tulburărilor isterice,simptomele fiind legate de forţe
spirituale malefice sau de ideia de posesiune diavolească.Cu toate
acestea,chiar în plin ev mediu,Paracelsius considera isteria ca pe o boală
mintală.Jordan (1578-1632) respingea originea demonologică a simptomelor,sursa
tulburărilor fiind considerat creierul.R.Whytt (1714-1766) descrie o serie de
manifestări isterice ca:senzaţia de căldură, tremurături,senzaţia de opresiune
precardiacă,dureri schimbătoare,cefalee, spasme musculare,tuse
nervoasă,tulburări de somn.
În secolele 18 şi 19 isteria a devenit o
boală la modă.Spre sfârşitul secolului al XIX-lea,studiul isteriei de către
Charcot a subliniat prezenţa ei la ambele sexe, opera sa fiind continuată de
P.Janet,care va nega prevalenţa originii sexuale a isteriei,evidenţiind în
schimb importanţa ideilor subconştiente,a importanţei simbolice a simptomelor
isterice.P.Janet va aduce contribuţii importante prin studiul mecanismelor
disociative (termen utilizat de el pentru prima oară).S.Freud,pe baza
celebrului caz Anna S.,observă că simptomatologia isterică este legată de
traume semnificative din viaţa ei (boala şi moartea tatălui). Împreună cu
Breurer publică "Studien Uber Hysterie" în care se reîntorc la vechea
temă a sexualităţii şi a importanţei emoţiilor reprimate în geneza
isteriei,aducând de asemenea conceptul importanţei simbolice a simptomelor.
Glosarul O.M.S. (1976) subliniază că isteria
este caracterizată prin desordini mintale de care pacientul nu este conştient,cu
restrângerea câmpului conştiinţei sau cu tulburări ale funcţiilor motorii sau
sensoriale care par a aduce avantaje psihologice sau au o valoare
simbolică.Isteria se asociază cu fenomene de conversiune sau disociere.În
isteria de conversiune apar tulburări somatice pe baza aspectului specific al
psihologiei bolnavului,în timp ce în isteria de disociere se manifestă o
îngustare a câmpului conştiinţei,ce pare a servi unui scop inconştient,fiind
acomapniată sau uşurată de amnezia selectivă.Comportamentul isteric poate să
mimeze o psihoză sau mai bine zis ideia pacientului despre psihoză.
Pe baza unei reviste a literaturii de
specialitate din SUA,Chodoff şi Lyons (1958) rezumă astfel conceptele despre
isterie utilizate în mod curent:
1.Comportamentul unor indivizi cu
personalitate isterică accentuată;
2.O simptomatologie psihosomatică
particulară,numită de conversiune isterică;
3.Tulburări psiho-nevrotice caracterizate
prin fobii,manifestări anxioase;
4.Paternuri psihopatologice particulare;
5.Termenul de oprobiu sau contextul
pejorativ;
În prezent putem spune că asistăm la un
declin al conceptului de isterie.Acest lucru se datoreşte scăderii în ţările
industrializate a formelor clasice de simptomatologie isterică şi a faptului că
şi medicii se feresc a pune acest diagnostic,care are adesea un caracter
pejorativ.Poate că ar fi bine,spune Snaith,să nu se mai pună diagnosticul de
isterie,dar adjectivul isteric să se folosească pentru simptomele respective.În
DSM IV isteria este divizată în tulburări disociative şi tulburări somatoforme
(tulburări de conversiune).
Merskey (1979) pledează contra unităţii
clinice a isteriei şi mai degrabă pentru o mulţime de aspecte (isterie
monosimptomatică,plângeri isterice organice,boli de autoinducţie cum ar fi
anorexia mentală,tulburări pseudopsihopatice ca sindromul Gansser,epidemiile de
isterie etc).Se pare că pentru stadiul actual de desvoltare a
cercetărilor,diagnosticul de isterie nu va mai fi mult timp justificat,în timp
ce termenul de isterie va mai fi încă sursă de neînţelegeri.Sub influenţa lui
Freud,isteria s-a considerat de origine psihogenă (stres emoţional),pe baza
căruia apar o serie de tulburări organice şi psihologice."Belle
indifference" nu mai este azi aşa de constantă,mecanismele disociative
fiind mult mai frecvente.Adeseori diagnosticul de isterie semnifică exasperarea
şi rejetul clinicianului,apărând mai degrabă ca un diagnostic de oprobiu,în
timp ce simptomatologia clasică a devenit rară.
Nevrozele isterice sunt nevrozele care se
caracterizează prin tulburări somatice determinate psihogen şi care pentru
bolnavi poate însemna un câştig secundar (avantaje sau simpatie din partea
celor din jur).Manifestările isterice apar ca fiind "fiziologice" în
perioada copilărie,la vârsta adolescenţei vorbindu-se de o adevărată explozie a
fenomenelor isterice (60% la fete,40% la băieţi).
Adolescenţa rămâne şi o vârstă la care pot
apare fenomene de isterie colectivă.Şi în mediul studenţesc manifestările
isterice sunt frecvente (15-16% după Fan,1967).
Isteria,în general,ar avea o frecvenţă de 1-2% în cadrul populaţiei
generale feminine şi ar avea o bază familială (cu o incidenţi de până la 20% la
rudele de sânge).
Înaintea
descrierii fiecărei forme clinice în parte,trebuiesc stabilite o serie
de caracteristici generale ale nevrozelor isterice.Sunt enumerate pe baza
datelor din literatura de specialitate numeroase caracteristici.
Prima problemă care se pune este aceea a
importanţei personalităţii.După Snaith ar fi incriminate în acest cadru
următoarele caracteristici:
-egoismul,vanitatea,egocentrismul,selfindulgenţa;
-exhibiţionismul,dramatizarea,minciuna;
-tulburări neaşteptate de aspect
excitabil,precum şi prezenţa inconstanţei;
-labilitatea emoţională;
-sexualitatea lascivă a tuturor
funcţiilor nesexuale;
-frigiditatea,imaturitatea sexuală;
De fapt,arată autorul,este vorba în acest
tablou al literaturii de un "tablou al femeii",o caricaturizare a
feminităţii realizate de către bărbaţi (deşi unii autori au creat din acestea
adevărate profiluri de personalitate pentru nevrozele isterice). S-a vorbit de
personalitatea histrionică (de la grecescul hystrio=actor). T.Lemperiere
subliniază că trebuie făcută diferenţa între personalitatea isterică şi
personalitatea istericilor.A existat un anumit acord privind existenţa unor trăsături de personalitate cum
ar fi:egocentrismul,histrionismul,labilitatea emoţională, erotizarea
raporturilor sociale,fragilitatea,dependenţa afectivă.Histrionismul este,după
autorul sus citat,punctul central al personalităţii isterice.Totul este pus în
scenă,pentru a atrage atenţia,a place,a seduce.Pentru aceasta pacienţii
utilizează procedee şi atitudini teatrale:prezentare teatrală, supramachiaj,
hiperexpresivitate mimică,plasticitatea exprimării corporale (dramatizarea
vocii,intonaţiei,recurgerea la formule,pentru a frapa auditoriul,o incarnaţie
exemplară a stereotipului feminin al epocii,până la imitarea unei artiste în
vogă).
Există medii şi culturi care valorizează
histrionismul,altele care îl reprimă.A afişa un personaj,a juca un rol,este
pentru isteric o necesitate imperioasă.Histrionismul implică o mare
plasticitate a personalităţii,cu o mare mobilitate de roluri în funcţie de
anturaj (simte situaţia chiar dacă nu o înţelege,având o manieră empatică de
înţelegere).Teatralitatea existenţei isterice cere un corolar care este
reactivitatea excesivă pe plan emoţional,care permite individului o gamă mare
de aspecte,cu o expresie spectaculoasă,graţie caracterului mai mult instinctiv
decât raţional (Lemperiere).Istericul utilizează aceste particularităţi
eminamente demonstrativ, urtilizând organizarea proprie instinctivo-afectivă
pentru a-şi manipula anturajul.
O altă caracteristică a isteriei este dependenţa
persoanei,ceea ce demonstrează organizarea arhaică a personalităţii.Istericii
sunt dependenţi,nu pot trăi decât în mediul care îi tolerează
(familie,comunitate,în caz contrar singurul lor mediu rămânând spitalul).Ei
consideră logic a fi trataţi ca nişte copii,pentru că se simt "slabi şi
bolnavi".O altă caracteristică constă în comportamentul permanent de
seducere,care le dă o valoare narcizică permanentă.
După P.Janet personalitatea isterică este
dominată de sugestibilitate şi distractibilitate,fiind un tip psiho-infantil,cu
nevoie de dependenţă şi cu energie psihică redusă.După Eysenk (1960) istericii
sunt mai extrovertiţi şi mai puţin nevrotici ca pacienţi al căror tablou clinic
este dominat de anxietate şi depresie. Există pacienţi la care există mai multe
tulburări de personalitate şi alţii la care predomină bogăţia simptomatologiei
isterice.A doua caracteristică ar consta în prezenţa unei simptomatologii
multiple şi polimorfe,definirea isteriei în termenii unei simptomatologii
multiple,a devenit o regulă.
În 1859 Briquet descrie o entitate care
avea caracteristic o simptomatologie multiplă,cu manifestări în diferite
sisteme şi organe şi care ar fi de natură isterică.Din acest motiv,majoritatea
autorilor descriu azi isteria în sensul sindromului lui Briquet.După Snaith
sindromul s-ar baza pe trei criterii:
-pacientul trebuie să aibă o istorie
medicală dramatică sau complicată,cu debut înainte de 35 de ani;
-trebuiesc 25 de simptome în 9-10 domenii;
-să nu existe cauze care să explice
simptomele;
O încercare de a redefini isteria,în acest
sens a făcut grupul de la St.Luis din SUA
(Farley,Woodruff,Guze,1968,Perley,1962 etc).Totuşi descrierea isteriei în
termenii sindromului lui Briquet nu s-a putut substitui descrierii clasice a isteriei.
O altă problemă cheie a nevrozelor isterice o
reprezintă gradul crescut de sugestibilitate a pacienţilor.Din acest motiv
orice simptom apărut pe această cale apare de natură isterică (cum ar fi
"folie a deux",simptomele bizare apărute după emoţii
puternice,maniile de dans din evul mediu,mania muzicii pop,lupta dintre grupele
de tineri etc).Foarte importantă este apariţia epidemică a unor manifestări
isterice descrise recent în multiple zone geografice.La fete apar simptome
fizice ca durerile abdominale,tulburările emoţionale necontrolate.Epidemia
poate începe dramatic sau după instigarea unor vecini,după boli.În diferite
grupe,aceste comportamente pot fi tolerate,aprobate sau din contra considerate
ca deviante sau chiar ca boală.
O altă caracteristică generală a isteriei
este reprezentată de aspectul său ca mijloc de comunicare sau ca factor de
câştig.Ideea centrală privind isteria astăzi este legată de procesul de a
obţine avantaje din boală.Există 2 feluri de avantaje:avantajul primar (obţinerea
unei reduceri a anxietăţii,prin mecanismul de conversiune sau de disociere,în
simptomatologie somatică) şi avantajul secundar (obţinerea de avantaje din
statutul de om bolnav,pe care societatea noastră îl acordă celor într-o stare
de boală reală).
Un alt aspect privind valoarea
simptomatologiei isterice este acela privind rolul ei de comunicare a unei
situaţii intolerabile.Prin simptomele sale individul ţine să atragă atenţia şi
să obţină ajutor pentru reducerea tulburărilor afective,pe care le resimte ca
intolerabile.După Balint (1957) isteria de conversiune ar reprezenta
conceptualizarea modelului nonverbal de comunicare.
In descrierea nevrozelor isterice vom
prezenta cele două forme:isteria de disociere şi isteria de conversiune.
0 comments :
Trimiteți un comentariu