Anxietatea
·
despre creierul uman
·
despre sanatate
·
Mecanismul psihogenezei
·
PSIHOGENII
·
Psihogeniile
·
sanatate mintala
·
sanatateverde
Psihogeniile
Psihogeniile
Ideea că anumite stări psihopatologice nu ar avea drept cauză factori fizico-chimici sau biologici ci o
cauzalitate psihologică,a bulversat gândirea medicală de la sfârşitul secolului
al XIX şi începutul secolului XX,perioadă de dominare absolută a modelului de
boală organicist,în care leziunea juca rolul principal.
Întregul grup de stări psihopatologice sau psihosomatice care vor
recunoaşte drept cauzalitate principală,o cauzalitate psihologică,au fost
desemnate cu denumirea de psihogenii,iar
mecanismul prin care evenimentele din viaţa relaţională a
individului,disturbările psihologice interne sau evenimentele sociale se
transformau în ultimă instanţă în psihopatologie,tulburare
fiziologică,funcţională sau chiar organică a primit numele de psihogeneză.
Cadrul
psihogeniilor este foarte larg,cuprinzând manifestări de cauzalitate
psihogenetică.Totuşi din grupul privilegiat al psihogeniilor ar face parte trei
categorii,şi anumea:reacţiile psihice la situaţii tranziente,nevrozele şi
simptomele sau sindroamele psihosomatioce.
Mecanismul psihogenezei, aspecte
generale
Psihogeneza apare ca fiind principala explicaţie psihodinamică în
mecanismul psihopatologic al psihogeniilor.Această psihodinamică constă,în
esenţă,în evidenţierea importanţei stresului psihic şi a reacţiei determinate
de acesta. Psihogeneza poate,să explice,astfel,toate tulburările psihice şi
manifestările funcţionale de la nivelul corpului,în cadrul maladiilor care
recunosc acest mecanism.
Prima problemă care se pune este aceea că psihogeneza nu înseamnă lipsa
tulburărilor fiziologice,lipsa unei anumite corespondeţe cerebrale.In
psihogeneză însă,modificarea fiziologică nu este indusă de natura
fizico-chimică a mediului,ci de situaţia existenţială trăită,de relaţiile
interpersonale în care individul este plasat,de gradul de normalitate sau de
maturitatea personalităţii şi a mecanismelor ei de apărare.Psihogeneza nu
implică deci absenţa fiziologicului şi nici a unui anumit tip de trăire
(conştientă sau inconştientă).În procesul de elaborare psihogenetică participă
mai mulţi factori,atât interiori personalităţii,cât şi din afară.
Anxietatea,emoţia reprezintă
cheia de boltă în cadrul explcaţiilor psihogenetice.Anxietatea poate avea
origine biologică,dar poate avea şi origine psihologică sau socială.Legea lui
Leibnitz ne demonstrează că în natură totul se manifestă cu cheltuiala cea mai
mică de energie,ceea ce se traduce,de exemplu,în domeniul
comportamentului,prin transformarea activităţii libere, neorganizate,în
activitate organizată,automată.Această lege ar acţiona în toate domeniile
temporale şi spaţiale asupra individului.
Anxietatea biologică ne apare ca un
anumit tip de informaţie adaptativă. Psihologia animală ne arată că tensiunea
emoţională joacă un rol major în procesele de codificare şi decodificare ale
informaţie.Animalul este o fiinţă puternic emoţională şi,sub aspect
cantitativ,el este superior omului.Psihologia animală ne dovedeşte că ori ce
semnal nou este controlat şi conectat la un efector prin intermediul emoţiei.În
acest context,emoţia apare,deci,ca o informaţie biologică, adaptativă.Maniera
în care animalul se foloseşte de lume,de mediul exterior, depinde de cantitatea
de emoţie pe care aceasta o determină,ca trăire subiectivă.
Contextul
informaţional al emoţiei biologice este însă primitiv şi,redus la un sistem
binar de da sau nu,pe linia trebuinţelor de apărare,conservare, reproducere
etc.
In
studiul emoţiei,a anxietăţii şi la om trebuie pornit de la aceste aspecte
biologice.Deja în 1890 William James afirma că "astăzi cauzele generale
ale emoţiilor sunt individual-fiziologice",emoţia având atât caracter
fiziologic,cât şi cognitiv (dacă unul dintre aspecte lipseşte,emoţia nu se
poate localiza).
La
om conceptul de emoţie se lărgeşte şi se îmbogăţeşte,depăşind limitele ei
strict adaptative,biologice şi,în contextul societăţii,anxietatea devine
problema centrală a filozofiei existenţei umane.Emoţia şi anxietatea apar ca o
stare subiectivă,ca o reacţie la o situaţie,în lumea animală acest lucru
pregătind individul pentru luptă sau fugă (determinând astfel în mod
corespunzător o tulburare a echilibrului intern).Această pregătire se descarcă
în mod normal printr-o activitate exterioară (lupta sau fuga),numai că în
contextul societăţii,aceste tipuri de comportament nu mai sunt agreate,motiv
pentru care energia emoţiei se va repercuta într-o manieră autodistructivă
(prin reacţiile fiziologice,inadecvate pe care le provoacă).
În
elucidarea anxietăţii biologice o importanţă mare este reprezentată de către
concepţia lui Selye (1936) privind stresul
şi reacţia generală de adaptare şi descoperirea prin aceasta a substratului
modificărilor biologice şi mai ales al lanţului reacţiilor neuro-hormonale.După
Selye reacţia organismului la stres ar trece prin următoarele faze:
1.Reacţia
de alarmă care corespunde psihologic fazei de ameninţare,de trăire psihologică
a stresului,în lipsa lui,ceea ce determină o stare de maleză sau angoasă.În
această fază hipotalamusul activează hipofiza care prin ACTH activează glandele
suprarenale.Apare vasoconstricţia generalizată.Dacă individul domină situaţia,reacţia
se opreşte aici,în caz contrar trecându-se în faza a doua.
2.Faza de impact sau a reacţiei de
apărare propriuzise.În această etapă individul vine în contact direct cu
pericolul.Faza este dominată de creşterea activităţii
adreno-simpatice,liberarea catecolaminelor simpatice şi
medulosuprarenalei.Apare vasodilataţia în organele vitale şi în cele active
(inimă,muşchi,creier etc).In această fază apare,adesea,un comportament
automat.Se consideră că doar 16-20% dintre indivizi îşi pot păstra sângele rece,în
această fază,restul reacţionând desorganizat (leşinuri,sincope etc).
3.Faza de decompensare apare atunci când
organismul nu mai poate compensa perturbările produse de stres.Dacă este
posibilă compensarea apare o fază posttraumatică,de restabilire a echilibrului.
Contribuţia esenţială a lui Selye este aceea că el a dovedit că fazele
sindromului general de adaptare sunt identice atât în cazul stresului fizic
(exemplu sindromul de strivire),cât şi a celui psihic (apărând aceleaşi
modificări fiziologice, hormonale,organice etc).Graţie acestor
descoperiri,anxietatea va putea de acum înainte să fie inclusă în majoritatea
explicaţiilor psihopatologice şi psihosomatice, ea devenind un mediator între
factorii de mediu şi organism.De acuma se va putea discuta despre influenţa
factorilor sociali sau psihologici asupra organismului în termeni de fiziologie
şi fiziopatologie.
Anxietatea psihologică este determinată
de dinamica internă a proceselor psihologice,la nivel conştient sau
inconştient.
În
înţelegerea rolului emoţiei asupra organismului,un rol hotărâtor l-a avut
viziunea psihologizantă a lui Freud privind importanţa anxietăţii şi rolul ei
în apariţia manifestărilor psihopatologice.Elaborarea precisă a teroiei privind
importanţa angoasei a apărut destul de târziu în opera lui Freud (abia în 1926)
şi ea apare iniţial sub forma unor explicaţii simpliste:libidoul se descarcă în
angoasă atunci când pulsiunile nu pot atinge satisfacţie.După 10 ani
(1936),Freud îşi va revizui complet această concepţie,afirmând că angoasa este
declanşată de către un pericol extern şi se poate astfel asocia cu reflexul de
autoconservare.În acest fel anxietatea apare acum ca o veritabilă funcţie a
eului,un semnal care permite mobilizarea tutror forţelor disponibile.Angoasa reproduce
astfel,sub formă de stare emoţională,o urmă mnezică şi poate redeştepta una
preexistentă.Pentru Freud anxietatea manifestată în ego este o relaţie între
organizarea lumii,pe de o parte şi eu (polul responsabil de organizarea lumii
în interesul individului).
În
conceptul lărgit asupra stresului,ori ce efort care presupune o punere în
tensiune,este resimţit în funcţie de maniera de prelucrare a personalităţii
repective,fie într-un sens pozitiv (eustres),fie negativ (distres).Reacţiile la
stres apar acuma ca reacţii emoţionale sau somatice la stimulii de orice fel
(căldură, zgomot,relaţii interpersonale,chiar şi de ideile care şi le face
despre viitor).
Anxietatea socială se referă la
anxietatea care are drept sursă factorii sociali,structurile sau relaţiile în
cadrul societăţii.Importanţa societăţii umane este determinantă căci,ca
"animal social" omul trebuie să se integreze în societate şi să i se
subordoneze,dar în pofida acestor constrângeri,arată Ellwangh,fiecare om are
nevoie de un spaţiu de libertate pentru a-şi menţine starea de sănătate,
tensiunea polară dintre individ şi societate având de asemenea efecte creatoare
sau disturbatoare.
Se poate vorbi
astfel despre existenţa unui prag psiho-social,un denomitor comun pentru toate
societăţile,care poate fi denumit cu termenul de prag al stresului psiho-social.
O
contribuţie importantă privind natura şi importanţa anxietăţii sociale au
adus-o diferite teorii socio-genetice şi în primul rând teoriile învăţării sociale a anxietăţii.Teoriile învăţării
consideră personalitatea ca pe o colecţie de comportamente învăţate.Reluând
experienţele lui Pavlov s-a subliniat că anxietatea se poate învăţa,ca ori care
alt comportament.Simptomul nevrotic apare astfel,ca o obişnuinţă învăţată,în
cadrul unui context anxiogen (repetarea ambianţei determinând simptomul).Deşi
factorii organici nu-şi pierd din importanţă,multe simptome funcţionale se vor
putea explica prin teoriile învăţării.După Beech,anxietatea apare ca un impuls
care duce la activitate,iar scăderea ei poate apare ca o recompensă,ceea ce ar
sta la baza multor simptome psihosomatice sau psihopatologice.S-a vorbit astfel
de învăţarea "viscerală" a fricii,de importanţa feed-back-ului.
Anxietatea se poate condiţiona însă şi prin intermediul condiţionării
sistemului adreno-simpatic şi hipofizo-suprarenal.Există,spune Cloareg o
reacţie lineară între agresiunile,chiar moderate ale vieţii,cantitatea de
noradrenalină plasmatică şi acizii graşi liberi.Sursele sociale de stres sunt
nenumărate şi cu greu pot fi introduse într-o clasificare.Levi Lennard vorbeşte
de câteva din aceste surse:
-diferenţa dintre exigenţele mediului şi capacitatea fiinţei umane;
-diferenţa dintre ocaziile oferite de mediu şi nevoile umane reale;
-perceperea adevărului,a diferenţei dintre dorinţa şi speranţa fiinţei
umane;
-suprastimularea şi substimularea;
Conflictul psihologic este o altă
noţiune necesară înţelegerii mecanismului psihogenezei.Prin conflict psihologic
se înţelege o ciocnire între forţe sau elemente care stau la baza activităţii
umane.La baza conflictului psihologic stă conceptul de frustrare.Viaţa omului este presărată de situaţii în care dorinţele
şi tendinţele individului trebuie să aştepte,să ocolească sau să renunţe.De
cele mai multe ori motivele frustrării nu sunt conştiente,motiv pentru care
consecinţele apar sub forma sentimentelor de
ură,anxietate,angoasă,agresivitate,sentimente sau simptome care la prima vedere
nu au o motivaţie.
Sivadon (1973) introduce în acest domeniu o concepţie originală privind
fenomenele de sensibilitate şi obişnuinţă.Astfel stresul,frustrarea acţionând
asupra
organismului pot determina la unii subiecţi
posibilitatea organizării unei apărări,a unei obişnuinţe,care se realizează în
timp.Din contra,la alţi indivizi,acelaşi fenomen duce la desvoltarea unei
sensibilităţi,a unei sensibilizări de aşa natură,încât ulterior,chiar excitanţi
slabi să poată determina reacţii importante (analogia cu fenomenele alergice
este evidentă).
Obstacolul care se opune procesului de adaptare a organismului la stres
poate fi activ sau pasiv şi este uşor de depăşit de către o persoană cu
mecanisme adaptative normale şi mature,în timp ce imaturitatea duce la reacţii
după principiul plăcerii,reacţia fiind,fie de agresiune,fie de regresiune.Numai
un conflict activ-intern poate fi un adevărat conflict psihologic (care pune în
tensiune atitudini emoţionale incompatibile şi care se traduce printr-o
tensiune internă dureroasă).Rezolvarea acestor tensiuni,arată
Sivadon,antrenează un nou mod de a considera situaţia,lumea înconjurătoare,iar
pe individ îl îmbogăţeşte cu o nouă creaţie,angoasa existenţială.De altfel,externalizarea conflictului şi
desensibilizarea stau la baza celor mai multe forme de psihoterapie.Conflictul
nu devine patogen dacă nu survine procesul sensibilizării interne,datorat
adesea unui eu slab (cu o insuficienţă a funcţiei integrative).Conflictul
psihologic va solicita potenţialităţile adaptative ale subiectului,influenţa
frustrării fiind legată de vârsta şi gradul de maturitate a personalităţii.Omul
este ,în definitiv,un sistem biologic,iar comportamentul său este produsul
sistemelor sociale(Spladin şi Porterfield,1980).
Comportamentul uman este deci definit ca o
funcţie a tuturor proceselor dinamice bio-sociale.Dar deşi stresul acţionează
identic,comportamentele indivizilor diferă. Această manieră particulară,de
prelucrare a stresului,realizează,aşa cum vom vedea,ceea ce se numeşte
"stilul de viaţă",lucru care face pe fiecare individ un unicat şi în
acelaşi timp foarte diferit.În momentul în care indivizii sunt forţaţi a lua
parte direct la schimbări bruşte,apar concomitent modificări în propriul
selfsistem şi legat de acesta,fenomene de criză (mai ales când este nevoie de o
schimbare în statutul social).
De
la primele studii ale lui Freud,privind psihogeneza,observăm că,în epoca
contemporană,studiile în acest domeniu au evoluat foarte mult şi noi studii şi
descoperiri se vor face cu siguranţă în viitor.Datele expuse reprezintă doar
câteva principii şi noţiuni generale privind psihogeneza,urmând ca apoi,în
cadrul fiecărei entităţi să fie discutate manierele specifice ale patogenezei
psihice.
I.Reacţiile
psihice la situaţii tranziente
In
cadrul reacţiilor psihogene la situaţii tranziente,conflictul psiholoic nu se
internalizează,individul având de făcut faţă
unui obstacol pasiv sau activ extern (individul nu poate depăşi un obstacol
extern pasiv sau activ,îi lipsesc mijloacele pentru atingerea scopului
propus,sau are o incapacitate individuală,cum ar fi o personalitate imatură,cu
mijloace de apărare nematurizate).În cadrul acestor reacţii,evenimentul
psihotraumatizant este inteligibil,cunoscut şi actual,iar simptomatologia se
află inteligibil şi chiar proporţional legată de evenimnent sau de intensitatea
lui stresantă.
Stresul care determină reacţiile psihice se poate manifesta sub una din
următoarele forme:
-stres benign,care determină reacţii de scurtă durată
(secunde,minute),foarte frecvent la adolescenţi şi care se poate manifesta prin
plâns,lamentări,dar fiind benign nu este nevoie de intervenţia medicului;
-stres moderat care determină reacţii cu durată de câteva ore sau zile
şi unde de asemenea nu este nevoie de
intervenţia medicului;
-stres sever,care determină reacţii intense şi de durată şi în care se
impune o asistenţă psihologică sau medicală;
După
cum se poate observa majoritatea reacţiilor psihice la situaţiile tranziente nu
pot fi considerate patologice,din contra ele pot contribui la
"oţelirea" caracterului.In funcţie de contextul în care sunt trăite
situaţiile,putem asista fie la o sensibilizare,cu apariţia unor reacţii
exagerate,patologice,fie la fenomenul de obişnuinţă,care duce la creştera
puterii mecanismelor psihologice adaptative.
Ey
(1973) subliniază principalele forme de manifestare ale reacţiilor psihice la
situaţii tranziente:
-reacţiile sunt în raport direct proporţional cu evenimentele de viaţă
incriminate;
-pragul emotivităţii sau a angoasei este anormal de scăzut;
-simptomele se manifestă prin reacţii afective violente;
-reacţiile pun în mişcare tendinţe mai mult sau mai puţin
inconştiente,terenul hiperreactiv ducând la o reactivitate psihică mai
importantă;
Ţinând cont de maturizarea insuficientă a mecanismelor de apărare,cel
puţin la adolescenţi şi tineri socotim că poate ar fi mai bine ca reacţiile
psihice la situaţii tranziente,de la această vârstă să fie mai degrabă numite
"reacţii de adaptare", deoarece a vorbi în acest cadru de boli,în
sensul medical al cuvântului este un nonsens.
a.Etiopatogenia
Am arătat mai sus,vorbind despre psihogeneză,în general,principalele
caracteristici ale acestui proces,rolul anxietăţii,stresului,a conflictului
psihologic în etiopatogenia psihogeniilor.Reacţiile psihogene recunosc în mod
evident importanţa traumatismului psihic drept cauza principală a reacţiei
psihopatologice, dar un rol important revine personalităţii individului
(aceiaşi situaţie existenţială nu determină la doi indivizi reacţii identice).
Expresia neadaptării,a incapacităţii
prelucrării şi "metabolizării" stresului şi restabilirii
"homeostaziei psihice" apare sub forma anxietăţii sau a stărilor
depresive.In situaţii de stres lumea devine,deodată un loc nesigur,chiar
terifiant.In faţa acestei situaţii apare anxietatea intensă,apar mecanisme
defensive,uneori mult exagerate.Starea puternică de sugestibilitate determină
instabilitatea temporară a individului de a se ocupa de propria situaţie,cu
apariţia regresiunii pasiv-dependente (pentru a fi protejat de alţii).
Adolescernţii,de exemplu, sunt personalităţi în formare şi deci practic
în plină transformare.Pentru o dezvoltare emoţională normală şi o reactivitate
psihică corespunzătoare au nevoie de înţelegere,securitate,afecţiune.Pe de altă
parte,în vederea stabilirii formelor de comportament ei au nevoie să fie
acceptaţi în societate,iar activitatea lor să fie stimulată prin recompensă
socială.In acest context,pe primul plan se află relaţiile cu părinţii,în mediul
familial ei trebuind să aibă convingerea că sunt iubiţi,că li se respectă
individualitatea.De asemenea ei trebuie să aibă încredere în puterea lor şi
conştiinţa capacităţii drepturilor lor.
In acest sens,majoritatea autorilor sunt de
acord că deprivarea afectivă poate crea la această vârstă o stare de
hiperexcitabilitate,cu scăderea gradului de a suporta frustraţiile, cu
declanşarea uşoară de reacţii de protest agresiv,prin negare sau
pasivitate,prin clownerii sau reacţii psihosomatice.
O
serie de factori fiziologici şi organici,legaţi de creşterea rapidă,greutăţile
de integrare ale propriului corp,aspectele ţinând de identificarea sexuală,duc
la slăbirea rezistenţei în faţa factorilor stresanţi.Gradul de maturizare stă
la baza explicării tuturor reacţiilor psihice la situaţiile tranziente.Criza
personalităţii vine şi ea să se adauge procesului de fragilizare a
reactivităţii psihice.
Expresia neadaptării,a
incapacităţii prelucrării şi "metabolizării" stresului şi a restabilirii
homeostaziei psihice apare la adolescenţi sub forma anxietăţii sau a stărilor
depresive (care se pot manifeta şi prin comportamente delictuale,consum de
droguri, violenţă,vestimentaţie frapantă etc).Presiunile pentru adaptarea la
societate,activitatea adolescentului în grup,cererile absurde şi abstracte,
respingerea de către familie sau prieteni contribuie şi mai mult la procesul
fragilizării.
Maniera în care adolescentul îşi stăpâneşte tensiunile agresive şi
sexuale au o mare importanţă.Tipul de apărare a eului şi dezvoltarea unei
apărări adecvate contribuie,după Anna Freud (1968),la maniera reactivităţii
adolescentului.Totuşi o anumită regresiune a eului este privită la adolescenţi
ca normală,un fel de pregătire pentru relaţiile cu adulţii.
Reacţiile de adaptare la adolescenţi se
încadrează şi în procesul de identificare şi de difuziune a
identităţii.Erickson consideră că această perioadă a vieţii este dominată de
sentimentul identităţii eului şi de unitatea de contrarii"identitate faţă
de confuzia rolurilor". Conflictele puternice pot determina o stare de
izolare externă şi de vacuum interior. Stabilirea unei identităţi negative ne
va pune în faţa unui adolescent revoltat,ostil,care respinge în bloc valorile
contemporane,ceea ce îl va expune astfel unui sistem cronic psihotraumatizant.
Studiind personal un lot de 90 de adolescenţi trataţi pentru reacţii
psihice la situaţii tranziente am remarcat importanţa terenului şi a etapei de maturizare a personalităţii.
Intensitatea evenimentelor stresante ni s-a părut mai mică în intensitate decât
la adulţii cu aceleaşi probleme psihopatologice:certuri în familie sau între
părinţi,stări de nervozitate excesivă a
unor membri de familie,boli somatice a unor membri de familie sau ale
adolescentului (de exemplu afecţiuni stomatologice).In alte situaţii
adolescenţii acuzau faptul că nu li se dădea suficientă libertate în comparaţie
cu alţii,faptul că nu erau înţeleşi de familie,certuri violente,interdicţia de
a-şi mai vedea un prieten sau prietenă,consideraţi de familie ca
necorespunzători,deziluzii sentimentale,dezacord cu prietenul sau prietena,
obscurantismul familiei,afaceri dubioase ale acesteia,probleme ridicate de mici
deficienţe fizice,conflicte cu dirigintele,decesul unui bunic,alegerea unei şcoli
care nu-i place etc.In majoritatea cazurilor am remarcat însă cumulul mai
multor factori din cei pe care i-am amintit.Am remarcat de asemenea gradul
crescut de imaturitate,tendinţa la reacţii afective intempestive,variaţii
nemotivate ale dispoziţiei,instabilitate.
b.Descriere clinică
In
DSM IV se specifică că tulburările psihice legate de situaţiile tranziente apar
în condiţiile unui stres survenit din mediul exterior.Se mai specifică,de
asemenea necesitatea ca pacientul care a făcut această stare să nu fi avut
anterior antecedente psihiatrice. Caracterul de tranzient arată caracterul
trecător al acestor stări.
Reacţiile psihice la situaţii tranziente sunt încă destul de imprecise
şi nesistematizate,existând,în acest domeniu foarte multe controverse privind
tipurile patologice de comportament.Majoritatea reacţiilor psihice din cadrul
acestui capitol sunt incluse în capitole ca:psihozele de război,sau reacţii la
catastrofe civile,reacţii catastrofice,reacţii adaptative etc.Există şi forme
acute şi subacute.Există numeroase controverse privind tipurile de comportament
care trebuiesc introduse în acest capitol (ori cum utilizarea termenului de
boală în acest context este foarte discutabil).
Freedman şi colab.(1976) dau o serie de date privind frecvenţa acestor
reacţii psihice.Astfel la populaţia albă americană,rata ar fi de 1%o,în timp ce
la femeile nealbe aceasta ar fi de 25-34%o.Frecvenţa ar fi mai mare la femei.Se
remarcă de asemenea că în 80% din cazuri este vorba de reacţii depresive (din
care 22,5% ar fi avut şi tentative de sinucidere).În 35% din cazuri ar fi vorba
doar de reacţii de nervozitate,ostilitate,comportament distructiv,violenţă,în
22,4% din cazuri se remarcă stări de anxietate puternice,în timp ce în 20%
prezintă concomitent reacţii psihofiziologice.Insomniile ar avea,de asemenea o
frecvenţă de 25% iar în 22,5% uzează în mod exagerat de alcool (10% fiind
consumatori de alte droguri).Cele mai frecvente dificultăţi ale acestor
pacienţi constau în dificultăţile maritale sau familiale (în 75% din
cazuri).Astfel în 20% din cazuri ar face reacţii după decese familiale,35,5%
după alte tipuri de pierderi în familie cum ar fi divorţul.
Situaţia de criză acută necesită o intervenţie urgentă.Un capitol aparte
îl constituie reacţiile psihice legate de mediul militar şi mai ales de
situaţiile apărute în caz de război.Am prezentat aceste tipuri de reacţii în
capitolele rezervare psihiatriei militare şi nu vom mai reveni.
Numeroase crize ale vieţii (pierderi,divorţ,perturbări ale vieţii
profesionale etc) sunt adesea rezolvate de către persoana însăşi,sau cu
ajutorul altora (mai grave sunt tentativele de sinucidere).Adeseori se preferă
un diagnostic simptomatic care să acompanieze diagnosticul situaţiei
disturbatoare (depresia de doliu,de exemplu).
Prima problemă discutată în literatura de specialitate este aceea a
crizei. Kaplan (1996) descrie patru secvenţe ale acestei crize:
1.Faza impactului,care durează de la câteva minute la câteva ore.In
această perioadă individul pare într-o stare de şoc,adesea cu desorientare sau
cu o mare distractibilitate a atenţiei.
2.În a doua parte,creşte ambiguitatea şi incertitudinea,cu o emotivitate
crescută cu sentimente ca cele de ură,vinovăţie,anxietate şi
depresie.Răspunsurile pacienţilor sunt ineficiente.
3.În această fază sunt mobilizate toate resursele interne şi
externe.Mediul exterior este explorat şi apare procesul de reconstrucţie a unei
lumi noi,a unor noi relaţii.
4.Ultima fază presupune o lungă perioadă de reconstrucţie şi
reechilibrare. Direcţia reconstrucţiei poate fi pozitivă dar se pot obţine şi
stări cronicizate de dezadaptare.
Coleman şi Broen (1972) descriu şi ei tot în acest cadru 4 faze ale
reacţiei acute:
1.Faza de şoc,în care victima este agitată sau apatică.Conştiinţa
lipseşte de cele mai multe ori şi adeseori alţii sunt acuzaţi.Pot pare stări
stuporoase cu desorientare şi amnezie privind evenimentul traumatizant.
2.Stadiul sugestibilităţii,în care individul devine pasiv,sugestibil şi
când se repede să salveze pe alţii,chiar mai puţin afectaţi ca el.Cu toate
acestea comportamentul său este foarte ineficient.
3.Stadiul de revenire în care individul în mod gradat îşi recapătă
echilibrul psihologic,adeseori cu suportul celor din jur,inclusiv cu ajutorul
unei psihoterapii suportive (făcute de medic sau de alte persoane din
anturaj).În jumătate din cazuri apar în această fază coşmaruri care reamintesc
de trauma iniţială.
În
cazurile cu pierderi masive,starea acută este urmată de o lungă perioadă de
depresie,cu idei de vinovăţie privind dezastrul sau chiar suprveţuirea sa.
O
importanţă deosebită o reprezintă reacţiile psihice la situaţii tranziente la
copii şi adolescenţi.Feinstein (1974) descrie în cadrul acestor reacţii psihice
următoarele forme simptomatice:
-simptome afective:anxietate,stări depresive,hipomaniacale, ipohondrice,
tulburări psihosomatice,fobie anxioasă,impulsivitate;
-modificări caracteriale:trăsături schizoide (accentuate de stres,pe
fondul imaturităţii), agresivitate,comportament depresiv-compulsiv,reacţii de
apărare (intelectualizare, ascetism,detaşare,perfecţionism,hipersensibilitate
etc);
-simptome cognitive:eşecul şcolar,pierderea perspectivei timpului;
-manifestări psihosociale:conflicte acute cu
familia şi comunitatea,identificarea socială negativă;
Trebuie
subliniat însă că aspectul clinic al acestor reacţii depinde şi de etapa
de vârstă din care adolescentul face parte.La
preadolescenţi reacţiile psihogene se manifestă mai ales la băieţi prin
creştere agresivităţii (lupte,conflicte cu fetele).Fetele devin şi ele
agresive,se ciocnesc cu părinţii,fraţii mai mici.In multe situaţii această
agresivitate se manifestă în cadrul grupului.
In
adolescenţa precoce (12-15 ani) reactivitatea psihică se manifestă prin
creşterea sensibilităţii,retragere,egoism sau altruism exagerat,pesimism sau
idealism.De acuma starea depresivă devine o modalitate frecventă de
manifestare.Pot apare acum reacţii afective intense,depresii acute cu idei sau
tentative de sinucidere,acte impulsive şi delictuale,fuga,vagabondajul.Toolan
(1971) arată că adeseori la adolescenţi starea depresivă nu se manifestă direct
ci mai degrabă printr-o serie de echivalenţe ca: plictiseala,morozitatea,dorinţa
de singurătate,sentimentul ratării şi al izolării.Insăşi promiscuitatea sexuală
în care se complac unele adolescente este o manieră deghizată de a evita
reacţiile depresive,la fel cum în acelaşi mod s-ar putea explica stările de
oboseală sau unele forme de delincvenţă la unii adolescenţi.
La
adolescenţii de vârstă mijlocie se întâlnesc,de asemenea reacţii psihogene de
aspect particular.Kaplan şi colab (1996) vorbesc de prezenţa unor reacţii de
depersonalizare.La această vârstă chiar evenimentele şcolare minime (eşecurile,
necesitatea de a vorbi în public,performanţele sportive) pot constitui motive
care să determine un grad crescut de anxietate,cu necesitatea apariţiei
reacţiilor de adaptare.De asemenea nevoia de a se încadra într-o disciplină
rigidă,nevoia de a adera la aspectele sociale sau politice pot pune în cauză la
adolescenţi reacţii adaptative.In acest context,pot apărea (la prima vedere
nemotivat) acte ca:plecări de acasă,acte de agresiune,revoltă contra
părinţilor,profesorilor,a diferitelor forme de autoritate.
In adolescenţa târzie (19-23 ani) reacţiile psihice pot fi în mare parte
similare cu acele ale adulţilor (depresie reactivă,paranoid reactiv etc).Multe
reacţii pot apare la această vârstă sub influenţa procesului separării sau
individualizării,cerute în mod imperios de schimbarea statutului social
(căsătorie) şi pe care adolescentul fie că nu şi-o doreşte,fie că nu este
pregătit pentru aceasta.
Studiul întreprins de noi a vizat un grup de adolescenţi(9o cu reacţii
psihogene) pe baza căruia am alcătuit următoarea clasificare:reacţii
nevrotice(46%),depresii reactive (25%),fuga patologică(2%),stare de afect
patologică(16%),paranoid reactiv subacut (3%),reacţii isterice(5%),stupor
reactiv(1%),alte forme minore.
Reacţiile
nevrotice au ocupat majoritatea formelor de reacţie psihogenă.
Pacienţii din acest cadru prezentau un bogat cadru de simptome nevrotice
(cefalee, insomnie, labilitate afectivă,tulburări de concentrare,enurezis
etc).Aceste forme au apărut mai ales după diferite forme de dificultăţi
şcolare.
Reacţiile depresive prezenta
tabloul clinic al unor depresii de diferite intensităţi. Fondul depresiv se
exprima adese prin:inactivitate, oboseală, emotivitate,scăderea
apetitului,pierderi în greutate.Depresiile apăreau imediat după un eşec,când
pacienţii deveneau inactivi,emotivi,anorexixi.Dacă starea se prelungea depresia
era mai evidentă, pacienţii se închideau în sine,erau irascibili şi
suspicioşi.In cursul nopţii putea să apară crize de panică,anxietate
difuză,stări de reverie posibilităţile intelectuale scădeau dramatic pentru
această perioadă.
Reacţiile de fugă au avut o
formă acută,uneori cu obnubilarea moderată a conştiinţei, cu desorientare sau
chiar sub forma unor stări crepusculare.In urma unor conflicte violente,
survenite adesea între părinţi,a unor mari pierderi în familie,pacienţii fugeau
pe stradă la întâmplare,deveneau agresivi atunci când erau opriţi,nu mai ţineau
cont de pericolele străzii.Alteori fuga se manifesta sub forma unei hoinăreli
fără ţel,după care pacienţii se întorceau acasă.In aceste cazuri fondul
depresiv era evident.
Stările de afect patologic s-au
manifestat imediat după psihotraumă,sub forma unor stări de agitaţie şi
nelinişte psihomotorie,a impulsivităţii,tendinţelor de autodistrugere (până la
automutilare),reacţii vazomotorii,plâns,ţipete etc.Agitaţia marcată şi
reacţiile vegetative erau intense.Adeseori,aduşi la spital,pacienţii prezentau
o stare de obnubilare,uneori cu stare de amnezie asupra episodului.
Reacţiilele
isterice s-au prezentat sub forma unei game polimorfe de
tulburări psihice,inclusiv de disociere a
conştiinţei,agitaţie,desorientare,stări de panică anxioasă,diferite forme de
conversiune.
La aceste forme constatate în cadrul
lotului nostru trebuiesc adăugate şi alte forme pe care le-am găsit în
literatura de specialitate.Kolb de exemplu descrie la adolescenţi şi alte
forme,cum ar fi:
Reacţia de retragere apare după
stres sub forma accentuării trăsăturilor de timiditate,inhibiţie,apatie,supunere
docilă etc.Aceste reacţii apar mai ales în familiile rigide,punitive,la
adolescenţii cu diferite deficienţe fizice şi la care viaţa afectivă este
dominată de ruşine şi de presupusul eşec faţă de nivelul de aspiraţie impus de
familie. Aceşti adolescenţi sunt în mod constant trişti,puţin sociabili,
înclinaţi spre fantezie,izolare socială,scăderea posibilităţilor de evaluare a
realităţii.Dacă situaţia persistă putem asista la o dezvoltate patologică a
personalităţii,cu imprimarea definitivă a acestor trăsături caracteriale.
Reacţia hiperanxioasă se
caracterizează printr-o reacţie puternică la stres.Acest lucru se datoreşte
unor paternuri comportamentale desvoltate încă din copilărie şi a unei
sensibilizări în contextul psihotraumatizant în care s-a desvoltat încă din
copilărie.Aceşti adolescenţi se caracterizează prin anxietate şi frică
excesivă,simptome psihosomatice, depresie,timiditate.Pacienţii îşi resimt
inferioritatea,se plâng şi se supun altora,menţinerea securităţii lor fiind legată
de fenomenul de a plăcea.Este vorba,mai ales de adolescenţi din clasele
defavorizate sau a diferitelor minorităţi,cu un standard scăzut al aspiraţiei.
Reacţii agresive şi antisociale
apar la unii adolescenţi care după stres devin cruzi,agresivi,autoritari,dar
fără a resimţi sentimentul de vinovăţie.
Ey(1973) descrie şi el o serie de reacţii psihice:
Reacţii confuzo-anxioase
realizând tabloul clinic al stării stuporoase cu agitaţie şi confuzie (apare în
stresuri foarte puternice).Subiectul este paralizat de frică,urinează pe
el,alteori devine incoerent cu raptusuri anxioase (agresive sau suicidale).
Crizele istero-anxioase cu o
perturbare mai mică a conştiinţei,criza anxioasă fiind paroxistică şi legată de
situaţia psihotraumatizantă.Pot apare intense reacţii psihosomatice
(diaree,lipotimii,dispnee etc).Alteori apare acea "descărcare de
urgenţă" cu mişcări involuntare,expresii teatrale,ticuri,plâns,ţipat,alte
fenomene de pantomimă etc.
Crize anxioase psihosomatice
sunt reacţii psihice dominate de fenomele somatice (constricţie toracică,spasme
glotice,colică hepatică sau intestinală). Anxietatea şi depresia sunt prezente.
Reacţii psihogene psihotice apar
mai ales sub forma unor stări confuzionale cu anxietate şi depresie.
Reacţii nevrotice se însoţesc
adesea de reacţii vegetative.Simptomatologia este blândă,nevrotică.Coleman şi
Broen vorbesc atât în viaţa civilă cât şi în război de existenţa unei nevroze traumatice care poate dura săptămâni,luni şi chiar ani.În
acest cadru s-ar include următoarele simptome:anxietate de la forme uşoare,la
intensitate de criză acută,asociate adesea cu trăiri care reamintesc situaţia
psihotraumatizantă iniţială,contracţii musculare,cu oboseală, fatigabilitate,
insomnie,iritabilitate şi mai ales imposibilitatea de a suporta
sgomotele,scăderea puterii de concentrare şi memorie,coşmaruri nocturne care
reproduc psihotrauma, retragerea socială,evitarea oricărei situaţii care ar
avea un caracter excitator, evitarea relaţiilor interpersonale,scăderea
interesului sexual.După Modlin aceasta ar fi cel mai caracteristic sindrom în
reacţiile psihice faţă de un stres
extern. Autorul apreciază că între 10-25% din aceia care îşi încep munca
în industrie suferă de aceste tipuri de reacţii posttraumatice.
Reacţii psihogene la suferinţa fizică
pot apare în situaţii când pacienţii trec prin situaţii somatice dificile (de
exemplu crize astmatice).Reacţiile se caracterizează prin
anxietate,panică,având uneori caracter acut.
c.Evoluţie şi prognostic
Evoluţia şi prognosticul reacţiilor psihogene este foarte variabilă şi
depinde de mai mulţi factori.Vârsta şi gradul de maturizare determină gradul şi
maniera reacţiei psihice.Familia are de asemenea un rol important,de multe ori
prognosticul depinzând de maniera în care familia face faţă situaţiilor care au
luat naştere în procesul creşterii şi dezvoltării,a relaţiior interpersonale.
Dacă în unele situaţii reacţiile adaptative
pot avea chiar un efect pozitiv,prin întărirea eu-lui,în alte situaţii se poate
vorbi de dezvoltări patologice reactive ale personalităţii care uneori se pot
desvolta în cadrul unor personalităţi dezvoltate dizarmonic.
O
altă problemă privind prognosticul şi evoluţia reacţiilor psihogene la
adolescenţi o constituie posibilitatea unor reacţii bruşte şi neaşteptate din
partea unor personalităţi imature.Aceste reacţii se pot manifesta prin
tentative spectaculoase de sinucidere,prin acte
delictuale,fugă,vagabondaj,încercare de a evada din mediul nefavorabil.
Prognosticul devine foarte grav atunci când lipseşte suportul cultural
şi în special când familia este dezorganizată sau incapabilă de a asigura
condiţii de securitate.Alternativa vieţii de bandă se pune în aceste
situaţii.De cele mai multe ori însă reacţiile psihogene la adolescenţi,dacă nu
pun problema unor stresuri persistente sunt depăşite cu destulă uşurinţă de
către aceştia.Tratamentul face ca evoluţia stării reactive să fie rapidă şi
mult mai favorabilă.
d.Tratamentul
Tratamentul reacţiilor psihogene la situaţiile tranziente este o
problemă de răspundere,deoarece nu este vorba doar de a ameliora o situaţie
trecătoare,ci şi de a proteja şi de a preveni apariţia unor modificări morbide
ale personalităţii pentru viaţa de mai târziu.
Astfel,în perioda acută se pune problema unei psihoterapii de susţinere,
deosebit de eficientă,pacientuzl fiind doritor de a fi ajutat.Medicul dar şi
familia vor participa la rezolvarea problemelor care au creat starea de stres
dând bolnavului o perspectivă şi o situaţie securizantă pentru viitor.In cazuri
acute se pune problema scoaterii din mediul stresant,uneori pentru aceasta
fiind nevoie de a se cere internarea bolnavului în cadrul spitalului.
Dacă
perioda acută a trecut,o deosebită importanţă o capătă mijloacele
psihopedagogice şi metodele de psihoterapie familială urmărindu-se corectarea
factorilor care au dus la declanşarea reacţiilor.
Problema profilaxiei şi înlăturării factorilor de fragilizare sunt probleme complexe, care trebuiec să preocupe
întregul sistem educaţional şi de ocrotire a sănătăţii copilului şi
tineretului.
In ceea ce priveşte tratamentul medicamentos,acesta se referă la perioda
acută când se vor utiliza intens medicaţia sedativă,anxiolitică şi
antidepresivă, dozele individualizându-se în funcţie de vârstă şi stare
clinică: tioridazin, clordelazin,amital,antideprin etc.
Imediat ce situaţia acută a trecut intervenţia
psihoterapeutică se impune cu necesitate,deoarece numai în acest context se
poate asigura vindecarea bolnavului şi prevenirea unor noi recidive,iar
pacientul poate fi învăţat de face faţă
în viitor unor situaţii similare pe care le va mai putea întâlni.
Recomandăm,astfel,psihoterapia individuală şi o psihoterapie de grup
familial (în special bifocală).Intervenţia de asistenţă socială este
binevenită.
0 comments :
Trimiteți un comentariu