despre creierul uman
·
despre sanatate
·
sanatate mintala
·
sanatateverde
·
SCHIZOFRENIA
·
schizofreniei
Schizofrenia
Schizofrenia
Schizofrenia este considerată a
fi cea mai gravă boală din cadrul psihiatriei.Acest lucru se datoreşte
brutalităţii apariţiei ei,caracterului său devastator şi faptul că afectează
persoane tinere,adeseori deosebit de inteligente,în plin efort de formare
profesională.Deşi a existat din cele mai vechi timpuri,schizofrenia a fost una
dintre cele mai misterioase manifestări psihopatologice umane,fiind mereu
acoperită de umbra superstiţiilor,a explicţiilor mistice,de tratamentul ei
propriuzis putându-se vorbi doar în ultimele două secole.
Schizofrenia
este un termen proteiform atât în înţeles cât şi în semnificaţie.Deşi numeroşi
profesionişti utilizează termenul,fiecare o face în sensul său propriu de
înţelegere.Există variaţii culturale,geografice,de la timp la timp şi chiar de
la individ la individ,în ceea ce priveşte înţelesul termenului de schizofrenie.
In
epoca modernă schizofrenia a devenit un amplu teren de dispute teoretice,ea
fiind punctul nodal nu numai a oricărei clasificări dar chai a însăşi
existenţei psihiatriei ca ştiinţă.Schizofrenia a fost,de asemenea,domeniul în
care aproape fără discernământ s-au făcut cele mai teribile experienţe,unele
dintre ele departe de normele deontologice, începând cu
eutanasia,neurochirurgia şi până la experienţele psihofarmacologice. Frecvenţa
mare, faptul că prin manifestările sale era boala care corespondea cel mai tipic ideii empirice de nebunie,a făcut ca
această manifestare să fie misterioasă,temută şi respinsă în acelaşi
timp,reprimată de către societate sau subiect de caritate socială,tratată cu
metode brutale de şoc sau din contra prin tratament moral.Se poate spune că
sufletul uman s-a reflectat pe sine însăşi cel mai bine în atitudinea faţă de
schizofrenie,în întreaga sa complexitate şi ambiguitate.
Elementul
comun al tuturor viziunilor privind schizofrenia constă din perturbarea
relaţiilor sociale a individului,a relaţiilor interpersonale,scăderea
autostimei,a sentimentului de securitate şi de intimitate a relaţiilor umane
fără o periclitare serioasă a potenţialului personal de învăţare şi chiar de
creativitate (Allen,Will).
Din punct de vedere medical
schizofrenia apare ca una dintre cele mai grave boli mintale,o psihoză majoră
de mare semnificaţie socială (19% dintre primii admişi în spitalele psihiatrice
din SUA ar fi schizofrenii,iar jumătate din paturile de psihiatrie ar fi
ocupate de aceştia).După Mosher şi Feinsiher,6% din populaţia SUA ar fi
experimentat cel puţin tranzitoriu episoade schizofrenice.Acest lucru înseamnă
că nu orice schizofrenie devine automat şi caz psihiatric,numeroase cazuri
rămânând doar personalităţi marginale,cu o adaptare socială acceptabilă,uneori
apărând ca nişte izolaţi sau primind diagnostice diferite.Dacă am face o
evaluare atentă,subliniază Boyer şi Giovecchio,apoi 10% din populaţia culturii
occidentale ar putea fi diagnosticată ca schizofrenie (chiar în cadrul celui
mai conservator şi tradiţional model medical).
Istoric
Istoricul schizofreniei se pierde în negura
veacurilor cu toate explicaţiile sale fanteziste sau mecaniciste,de la ideile
de posesiune până la explicaţii pe baze mecanice sau fizico-chimice.In secolul
XVIII ,George Sthal introduce în explicarea schizofreniei,ideia unei dereglări
a “forţelor vitale”,pentru ca Esquirol să o denumească “ideoţie dobândită” sau
“ideoţie accidentală”.Termentul de schizofrenie este de fapt o creaţie a
secolului XX,până în secolul XIX aceşti bolnavi fiind pur şi simplu
denumiţi,prin termenul de “nebuni”.
Descrierea unor stări care se aseamănă cu
actualul sens al schizofreniei,găsim încă din antichitate.Cu 14oo de
ani,înaintea erei noastre,hinduşii descriau o stare asemănătoare cu a
schizofreniei,iar grecii vorbeau în secolul I de existenţa unor indivizi
"absenţi”, ”stuporoşi”.Tot în secolul I,Soranus descria pacienţi cu delir
de mărire,”care credeau că sunt dumnezeu şi nu voiau să urineze pentru a nu
provoca un potop”.Secole întregi s-a vorbit de diferite aspecte ale
schizofreniei,ca fiind entităţi separate.In 1764 Vogel introduce termenul de
paranoia,iar în 1780 Thomas Arnold vorbea de prezenţa unui “ideal and irational
insanity”.
De fapt primele încercări de a face din
schizofrenie o entitate,au debutat şi s-au materializat în secolul al
XIX-lea.Secolul al XIX-lea debutează printr-o confruntare dură între aceia care
considerau bolile psihice de origine organică (începând cu Grissinger) şi aceia
care vedeau cauza bolilor psihice într-o dinamică psihologică dintre libertate
şi obstacole,păcat şi vină,precum şi sub influenţa altor forţe
psihologice.Incriminarea eredităţii a tranşat pentru moment situaţia etiologică
a schizofreniei,încât din acest moment vom asista la epoca azilurilor
psihiatrice,despre a căror insanitate ne-am pronunţat cu vehemenţă (1983) şi în
care schizofrenii abandonaţi mureau de TBC,metodele de tratament constând din
manopere brutale(duşuri reci,scaunul rotativ,tratament cu camfor, eter,
sângerare etc).
Terapia "morală" începută de o
serie de medici umanişti ai acestui secol va continua apoi până în zilele
noastre,sub forma terapiei ocupaţionale şi apoi a socioterapiei.Apariţia unor
spitale mamut,organizarea în cadrul lor a unei adevărate "iobăgii
administrative" au dus la crearea unor instituţii impersonale,în ciuda
bunelor intenţii cu care s-a pornit la construirea acestor instituţii.
Jean
Esquirol la începutul secolului al XIX-lea distinge ideoţia,pe care o consideră
congenitală,de demenţa considerată ca o boală ce apare ulterior,pentru ca puţin
timp după aceea Benedict Morel să emită
o concepţie constituţionalistă asupra bolilor mentale şi ideia că aceste tare
se vor accentua în generaţiile care urmează (teoria degenerescenţei).In
1849,John Conolly descrie o afecţiune care se aseamănă cu melancolia,pentru ca
Benedict Morel,în 1860,să sublinieze fenomene similare de retragere şi depresie
la adolescenţi. Esquirol intuia deja această boală,introducând termenul de
halucinaţie,precum şi acela de monomanie.In 1852 Morel vorbeşte de
"demenţa precoce",ca de un tip de degenerescenţă, aici el încadrând o
serie de adolescenţi retraşi,taciturni,fenomene pe care le punea pe seama
cauzelor ereditare.Wilhelm Sander în 1868,descrie stările paranoide iar în
1871, Laseque descrie delirul de persecuţie.In acest cadru Neuman (1860) cere
renunţarea la ori ce încercare de clasificare şi,acceptarea unei "psihoze
unice".Totuşi Kahlbaum scoţând PGP din cadrul "psihozei unice"
va stimula descrierea diferitelor stări,situaţie în care schizofrenia a avut în
mod deosebit de profitat.Tot el (1874) va descrie la adolescenţi catatonia.In
1871 Hecker va descrie hebefrenia,boală specifică pubertăţii şi în care autorul
vede melancolia alternând cu mania.Observaţii similare face în 1882 şi
Kabdinski,care descrie "ideofrenia",fenomen foarte apropiat de ideia
ulterioară de schizofrenie.In cadrul acestor descrieri şi încercări de
sistematizare,apariţia lui Kraepelin va avea o importanţă hotărâtoare.Intre
1890 şi 1907,Kraepelin va face o veritabilă sinteză a demenţei precoce, termen
pe care deja îl utiliza Morel şi care considera boala,o demenţă degenerativă
(opunând-o PMD,boală ciclică şi nedegenerativă).Kraepelin,sub denumirea de
demenţă precoce,va face marea sinteză între hebefrenie,catatonie şi stările
paranoide,dispunând de curajul unui om de ştiinţă,de o mare calificare şi de o
muncă minuţioasă,rar întâlnită în domeniul psihiatriei.Dacă până în 1887,el
credea că demenţa precoce este reprezentată numai de hebefrenie,socotind
catatonia şi "demenţele paranoide" ca entităţi separate,în 1898,el va
reveni,reunind definitiv aceste stări sub termenul de demenţa precoce şi
deosebind aceste stări de PMD,graţie conceptului de deteriorare-nedeteriorare
(în ciuda faptului că el însăşi considera că 13% dintre demenţele precoce ar fi
vindecabile).Ca şi Morel,Kraepelin va considera demenţa precoce ca pe o
degenerescenţă şi în consecinţă ca pe o boală ereditară.
Secolul XX va reprezenta o adevărată
revoluţie în maniera de diagnostic şi explicare etiopatogenetică,precum şi a
tratamentului schizofreniei.Această revoluţie debutează odată cu Eugen
Bleuler,care în 1911,în lucrarea sa "Demenţa precoce sau grupul
schizifreniilor", va introduce pentru prima dată termenul de
schizofrenie,renunţând la principiul incurabilităţii şi a deteriorării
terminale.Schizofrenia,în viziunea sa nu ar fi nici demenţă şi nici
proces,pentru el schizofrenia fiind o entitate şi o reacţie psihopatologică,un
sindrom.El va împărţi în mod ierarhic simptomele schizofreniei în simptome
primare şi secundare.Simptomele primare ar consta din tulburări ale
afectivităţii şi asociaţiei,în tulburări de
voinţă,halucinaţii,delir,negativism,stări stuporoase,în timp ce în cadrul celor
secundare sunt incluse autismul,ambivalenţa,fenomenele catatonice etc.Contrar
organicismului îngust la care aderase Kraepelin,Bleuler alături de Freud sunt
consideraţi ca aceia care au introdus principiile psihodinamice în cadrul
schizofreniei (mai ales simptomele secundare fiind explicate prin teoria
freudiană,deşi iniţial Bleuler fusese considerat prizionerul concepţiilor localizaţioniste.
La cele trei forme ale lui
Kraepelin,Bleuler va introduce şi forma simplă,autorul vorbind,nu de o boală
(la singular),ci de existenţa unui grup de boli,în acest cadru
(schizofreniile).Toate acestea îl va determina pe însăşi Kraepelin,în 1913,să
renunţe la criteriul demenţei,pentru a identifica această boală.
Conceptele lui Kraepelin şi Bleuler au
cunoscut o rapidă recunoaştere universală,deşi au existat şi o serie de
opoziţii (Caslin,1925,care îngustează domeniul vorbind de o "psihoză
discordantă").
Bleuler a fost în strâns contact cu
S.Freud şi,atât el cât şi colaboratorii săi au studiat pacienţii şi după metode
psihanalitice.Ei au observat numeroase similarităţi cu pacienţii nevrotici ai
lui Freud,prezentând şi ei numeroase conflicte inconştiente,Bleuler văzând
activitatea pacientului cu schizofrenie ca fiind dinamică şi disociată.
Revoluţia începută în secolul XX va
continua prin introducerea concepţiilor psihologice şi în primul rând a
psihanalizei în cadrul schizofreniei.De altfel Abraham şi Jung (1907),în
lucrarea lor "Asupra psihologiei demenţei precoce"fac de fapt primul
studiu psihologic asupra schizofreniilor.Insăşi Bleuler,în celebra sa
monografie,amintită mai sus,este influenţat de psihanaliză.Dar spre deosebire
de aceste prime încercări,Freud va fi acela care ulterior va desvolta o teorie
integrală asupra schizofreniei,privind această afecţiune ca pe o regresiune
narcizică (o apropiere libidinală de ego),o slăbiciune a ego-ului datorat unor
factori patogeni şi somatici.Individul în stadiul narcizic,sacrifică astfel
organizarea ego-ului (dominat de principiul realităţii) şi adoptă punctul de
vedere al idului,cu eliminarea unui superego lipsit de putere
(G.N.Constantinescu).Un rol important se va acorda situaţiei individului în
cadrul primilor ani petrecuţi în familie,personalitatea părinţilor (mai ales a
mamei).Carl Jung va introduce şi el punctul de vedere psihanalitic (din cadrul
isteriei) în explicarea simptomatologiei schizofreniei.Acceptând împreună cu
Bleuler,punctul de vedere psihanalitic în schizofrenie,pentru prima dată în
psihiatrie va apare credinţa într-o anumită intenţionalitate,un anumit sens al
simptomatologiei psihotice.Adolf Meyer în USA,fondator al şcolii psihobiologice
în psihiatrie apare ca a patra figură importantă în desvoltarea conceptului de
schizofrenie,văzând fenomenul nu atât ca pe o boală ci mai ales ca pe un tip de
reacţie în faţa unor situaţii tranziente ale vieţii.In acest fel el respinge
atât sistematica lui Kraepelin şi Bleuler dar şi explicaţiile generale ale lui
Freud,pentru el fiecare caz,fiind un subiect de cercetare.David Shakow vorbeşte
de dificultăţile schizofrenicului privind originea simptomelor în relaţiile
precoce ale copilului,în timp ce Theodor Lidz o descrie ca o retragere din
cadrul interacţiunilor sociale şi un efort de a scăpa de conflict şi de
sensaţia de neajutorare.După Harry Guntrip,schizofrenia ameninţă individul cu
pierderea nevoilor de relaţie cu cei din jur,consecinţa fiind pierderea
sensului identităţii,un colaps al organizării personalităţii sale.Pentru
Ey,Ammar,Lerjri schizofrenia este o formă de organizare delirntă,cronică a
personalităţii,cu evoluţie progresivă,spre un deficit caracterizat prin
regresiunea vieţii psihice,cu retragerea în sine şi construirea unei lumi
imaginare,în locul încadrării în lumea externă cu care are greutăţi de
comunicare,până la izolarea complectă.Observăm cât de complex a fost istoricul
desvoltării conceptului de schizofrenie şi drumul sinuos,până la actualele
formulări moderne,făcute în sensul concepţiei psihiatriei sociale.
Impotriva formulărilor nozologiste,în
ultimele decenii s-au desvoltat şi o serie de concepţii antinozologiste.Szas
(1961) consideră că toate psihozele neorganice nu ar fi decât un mit.Ele ar
reprezenta de fapt nu atât o patologie în sens medical ci devieri sociale şi
comportamentale (sociale sau legale).In această eventualitate schizofrenia ar
fi doar ipotetic o entitate şi mai degrabă o etichetă pentru anumite
comportamente care vin în conflict cu norma socială.In acelaşi sens,Menninger
consideră diagnosticul de schizofrenie drept o versiune modernă a secolului al
XX-lea,a "vânătorii de vrăjitoare".
Cadrul conceptual al schizofreniei
Importanţa construirii unui cadru
nosologic pentru conceptul de schizofrenie este deosebit de
important,neînţelegerile din acest domeniu făcând imposibile,de exemplu,
studiile epidemiologice,în timp ce tratamentul va fi şi el strâns legat de
conceptul de boală la care aderă
terapeutul.Caracteristicile schizofreniei au fos mereu definite şi redefinite
aproape în fiecare decadă,astăzi existând o sumedenie de sisteme utilizate în
toată lumea.
Istoricul revizuirii conceptului de
schizofrenie,subliniază Baruk (1974) este legat de două mari metode
indispensabile pentru abordarea psihiatrică,deşi ambele sunt susceptible de
erori:
1.Umanismul psihiatric inspirat de
Pinel,Tuke,Chiaruggi;
2.Metoda obiectivă care caracterizează
ştiinţa modernă;
Umanismul psihiatric,utilizat necritic
poate duce la interpretări subiective şi chiar arbitrare,atingând nu numai
interesele psihiatrice propriuzise dar şi sociale şi chiar politice.Din contra
metodele obiective pot duce şi ele,la rândul lor,la abuzuri şi la un sistem
susceptibil de a falsifica spiritul ştiinţific,putând astfel,lesne,să se ajungă
la inumanitate.Din cauza acestor abuzuri,arată acelaşi autor,se impune astăzi
revizuirea conceptului de schizofrenie,într-o altă lumină.
In SUA,de exemplu (DSM I,II,III,IV)
schizofrenia este văzută ca o boală de adaptare şi numai în al doilea rând ca o
boală psihologică.Există,de asemenea,o serie de concepte şi chiar mode
"geografice" în stabilirea mai uşoară sau mai dificilă a
diagnosticului de schizofrenie.Am văzut din istoric,chiar şi azi,în câte
maniere poate fi privită schizofrenie:boală,reacţie,stil particular de viaţă
etc.Pe lângă aceste greutăţi mai apar o serie de confuzii privind
personalitatea schizoidă şi schizofreniformă,iar diferenţele în stabilirea
diagnosticului sunt foarte puţin diferenţiate.Astfel,spune Laing (1977) dacă un
individ spune că omul este ca o
maşină,el poate fi un mare savant,dar dacă spune că el este o maşină apare ca
fiind "depersonalizat",în jargonul psihiatric.
Bayle şi Kraepelin au conceput bolile psihice
ca pe nişte demenţe,cu o slăbire psihică definitivă şi incurabilă,de origine
organică,având leziuni organice ireversibile.Acest lucru îl face pe Kahlbaum în
1874 să considere catatonia ca pe o boală asemănătoare PGP.
Termenul de schizofrenie este
reprezentat de un grup de psihoze având în cadrul unui nucleu semiologic
polimorf,o serie de caracteristici ca:disocierea,o dislocare a vieţii psihice
în diferite sectoare,cu tulburări de gândire,afectivitate,a dinamismului
vital,a aprehensiunii la real (Lempiere şi colab.,1978).Pentru Coleman şi Broen
(1973) schizofrenia apare ca un termen descriptiv pentru un grup de desordini
psihotice, caracterizate prin distorsiuni ale realităţii percepute de
bolnav,tulburări ale percepţiei,gândirii,afectivităţii,retragere socială etc.
Având în vedere multitudinea de
concepţii privind schizofrenie,considerăm că o discutare didactică a lor nu se
poate face decât în spiritul concepţiei modelării.In elaborarea unui concept
asupra schizofreniei ataşamentul la un model sau la mai multe ste cheia de
boltă a înţelegerilor problemei.In acest sens vom face o scurtă expunere asupra
principalelor modele privind conceptul de schizofrenie.
Modelul
medical,denumit şi model fizic,darwinist sau biologic face parte dintre
curentele pozitiviste care au stat la baza formării conceptelor primitive
privind boala somatică şi care apoi,în mod forţat a fost introdus în psihiatrie
(Cucu 1980,82,83).In cadrul acestui model,cauza bolii este de origine fizică
sau chimică.Acest luru apare evident începând cu primele teorii mecaniciste (ar
fi ca urmare a presiunii unor vapori asupra creierului),până la conceptele mai
sofisticate ale unor cauzalităţi genetice,a autoinfecţiei şi
autointoxicaţiei,TBC-ului,iar mai recent prin izolarea unor ipotetici factori
toxici specifici în sângele bolnavilor,a unor factori în globulinile
plasmatice,anomalii enzimatice,degradarea aminelor biogene,teorii imunologice
etc.Insăşi modelul genetic a oscilat între acela a unei gene dominante şi unice
şi modelul poligenic,validitatea şi utilitatea aspectului conceptual al
schizofreniei şi specificitatea genotipului schizofren.
Ideia inferiorităţii constituţionale s-a
format din cauza frecvenţei tulburărilor mintale în familiile
schizofrenicilor.După Bender acest defect constituţional ar exista în 1/3 din
cazuri,sub forma unor personalităţi schizoide,defecte fizice,motilitate a
inteligenţei, percepţiei,emoţionalităţii,în alte 2/3 din cazuri apărând şi
tulburări în formarea personalităţii în period copilăriei timpurii (datorită
unor părinţi anormali,a unor relaţii anormale părinţi-copii,a perturbării
procesului de identificare,familiilor incomplete,deprivării de mamă etc). Deşi
modelul genetic părea la un moment dat dominant,datele de cercetare nu s-au
putut ridica la nivelul prezumţiei.Totuşi susceptibilitatea genetică rămâne o
primă metodă de selecţionare a unor categorii de persoane vulnerabile (mergând
după Rosenthal,1970,la 35-45% din cazuri).Dar dacă modelul genetic a fost luat
în serios există alte modele care nu l-i s-a mai dat importanţa cuvenită
(sarcina,naşterea,defectele nutriţionale) toate acestea chiar în viziunea
modelului medical asupra schizofreniei,constituind a 4-a mare sursă a
potenţialei vulnerabilităţi.
In Franţa paralelismul psiho-organic a
inspirat numeroşi adepţi ai lui Kraepelin,ca Denis,Se'reux,motiv pentru care
descrierea demenţei precoce s-a făcut după modelul PGP.Astfel Klippel şi
Lhermitte descriu demenţa precoce ca fiind determinată de leziuni
neuroepiteliale pe care le opuneau leziunilor conjuctivo-vasculare din PGP
(Baruk,1974). De altfel,însăşi termenul de demenţă precoce utilizat de către
Kraepelin era în mare parte inspirat de către Morel,a cărui teorie privind
degenerescenţa era cunoscută.Kraepelin dorea să împartă bolile psihice în două
categorii:curabile (PMD) şi incurabile (demenţa precoce),ceea ce dovedeşte
viziunea lui Kraepelin asupra schizofreniei,o viziune care se baza în special
pe prognostic.El considera că demenţa precoce,ca şi PGP se caracterizează prin
existenţa unor leziuni grave ale scoarţei şi în ediţiile succesive (1890-1907)
a lucrărilor sale face ca aceste concepţii să se răspândească peste tot.Tot în
modelul imaginat de către Kraepelin,diferitele manifestări psihotice ar putea
fi adunate în cadrul unei psihoze unice-dementia precox-termen care,aşa cum am
mai văzut,a avut o extindere limitată.Boala,tot în viziunea lui Kraepelin ar
debuta la adolescenţă şi ar evolua progresiv spre demenţă.
Etiologic,Kraepelin vedea boala ca având o
etiologie degenerativă a creierului,sau putându-se datora unor tulburări
metabolice,capabile a provoca o autointoxicaţie.După Kraepelin în tabloul
clinic ar predomina scăderea reacţiilor emoţionale şi volitive,lipsa unor
conexiuni armonioase.
Unul dintre argumentele acelora care
consideră schizofrenia drept o boală organică îl constituie şi acela al
existenţei catatoniei,un sindrom psihomotor,maracat prin
catalepsie,negativism,hiperkinezie,tulburări organo-vegetative,fenomene care
dau impresia unei boli cerebrale distructive şi definitive.Dar subliniază
Baruk,această teză nu poate rezista cercetărilor moderne,iar în studiul
personal al autorului,făcut timp de 45 de ani,a ajuns la concluzia că,acesta nu
se poate asemăna în nici un fel cu sindromul parkinsonian sau cu alte sindroame
extrapiramidale.Leziunile anatomice din catatonie sunt discutabiule.
De fapt,după descoperirea etiolodiei şi
anatomiei-patologice ale PGP de către Bayle (1822),marea majoritate a bolilor
psihice au fost considerate demenţe,boli incurabile,cu leziuni anatomice
ireversibile.Acest curent organicist a încercat generalizarea acestei viziuni
etiopatogenetice la toate bolile psihice,inclusiv a unora descoperite ulterior
cum a fost cazul demenţei precoce.Gruhle şi Mayer-Gross vorbind despre
confruntarea ideilor teoretice privind schizofrenia,dintre anii 1800-1850 cu
cele din anii 1900-1950,remarcă faptul că "argumentele de luptă ale
adversarilor nu au devenit mai bune dar nici ei mai înţelepţi".Jaspers
afirma în 1922 că "schizofrenia este o noţiune imprecis conturată dar
bogată în aspecte discutabile".
O mare importanţă în ameliorarea
viziunii înguste,organiciste au adus-o apariţia unor referiri la stările
schizofreniforme (Kahn),reacţii schizofrenice (Popper),psihoze schizoide (Berze),schizoidii
(Kretschmer).Treptat,stările schizofreniforme au fost scoase din cadrul
schizofreniei (care ar rămâne tot în cadrul modelului genetic).In 1936 Leonhard
va fi primul care introduce noţiunea de schizofrenie atipică,iar în 1932
Schultz susţine că unicitatea schizofreniei din punct de vedere a concepţii
nosologice a lui Kraepelin nu poate fi demonstrată,dar în acelaşi timp nu se
poate demonstra nici inexistenţa ei. Incercările de a demonstra unicitatea
schizofreniei s-au făcut în special pe bza modelului genetic,fenomen care a dus
la apariţia noţiunii de somatoză schizofrenică,deşi fiziopatologia nu a reuşit
să satisfacă speranţele somatogeneticienilor.Acest lucru a făcut chiar pe un
genetician,ca Luxemburger,să afirme că "ereditata nu este un destin orb ci
doar ameninţător".Astfel,chiar în cadrul modelului medical a început să se
vorbească de o schizofrenie de nucleu şi o grupă periferică de schizofrenii.
Dacă viziunea medicală,mecanicistă,a
vechilor psihiatri poate fi înţeleasă cu bunăvoinţă,ţinând cont de nivelul cunoştinţelor şi situaţia psihiatriei
de la acea dată (sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al
XX-lea),aceste scuze nu mai corespund pentru susţinătorii săi dogmatici actuali
şi,care devin retrograzi în lumina noilor descoperiri ştiinţifice şi apariţia
unor noi ştiinţe pe care le resping sau nu şi le-au asimilat.Astfel părintele
dogmatismului psihiatric sovietiv şi al dogmaticilor români, cărora le-a fost
profesor,afirma în 1962 că "schizofrenia este o boală care corespunde
exact criteriilor de entitate nosologică,că tulburările ei psihice se fondează
pe tulburări materiale(în sensul leziunilor anatomice),iar principalele căi şi
metode de studiu al acestor tulburări materiale au fost indicate de către
învăţătura lui Pavlov asupra activităţii nervoase superioare".Acest dicteu
comunist-materialist îl găsim de fapt reluat de V.Predescu,acela care şcolit în
URSS,a avut misiunea de a sovietiza psihiatria românească.Pentru asemenea
dogmatici,problema în schizofrenie se punea doar dacă schizofrenia este o
somatoză generală sau se datoreşte unei cerebrogeneze.Utilizarea abuzivă a
numelui lui Kraepelin,care a trăit cu aproape un secol înainte,nu înobilează cu
nimic materialismul comunist din psihiatrie,ci din contra.Chiar şi abuzul de
genetică este azi în regres şi de fapt însăşi studiile de genetică au deschis
calea studiului psihogenezei schizofreniei,atunci când cercetătorii au
constatat că viaţa în cadrul unei atmosfere psihosociale (cum este de exemplu
aceea din familiile schizofrenicilor) este mai importantă de cât studiul
genealogic (calul de bătaie a geneticii clasice),sau a unor cariograme.Ceea ce
s-a constatat în schizofrenie,de exemplu în domeniul studiilor metabolice,arată
Benedetti,s-a văzut că se datoresc modificărilor afective din această boală şi
că datele obţinute ar putea fi mai degrabă considerate în lumina
fiziopatologiei afectivităţii,asemenea modificări fiind frecvente şi în alte
psihoze sau stări cu modificări afective importante.Genetica a eşuat,subliniază
Benedetti şi în studiile fiziopatologice care se caracterizează în primul rând
printr-o lipsă de simţ critic şi un optimism nemotivat.Nici
neuroanatomia,teoriile privind autointoxicaţia sau tulburările metabolice
înăscute,la fel ca şi teoriile hormonale nu au putut aduce rezultate
palpabile.Am văzut în acest sens cum concepţiile organiciste fac apel la
nivelul anatomo-patologic,la noţiunea de degenerescenţă neuroepitelială şi la
nivelele fiziologiei experimentale,cum ar fi catatonia experimentală.Alte concepţii
se referă la nivelul histo-chimic (Denber,Hoskius),biochimic (descoperirea
taraxinei).Mergând pe această linie Snejnevski emite ideia unei schizofrenii de
nucleu,care debutează la vârstă tânără,are evoluţie malignă,simptome negative
şi care ar corespunde vechii demenţe precoce a lui Kraepelin.Din nefericire,ca
ideolog comunist şi mergând pe aceiaşi linie el "va descoperi" şi
schizofrenia inaparentă,diagnosticul cadru pentru dizidenţii politici din
URSS,aceia care au umplut gulagurile psihiatrice,entitate nerecunoscută
niciodată în occident (şi numită metaforic de către aceştia drept
sovietofrenie).Din păcate aceşti ideologi şi modelele lor au inspirat pe
românii şcoliţi la Moscova(Predescu,Milea) şi pe cei afiliaţi lor,să oblige
administrativ pe psihiatri să adopte modele "materialiste",să impună
administrativ modele organiciste şi din păcate să pună asemenea diagnostice
pentru dizidenţii politici,care şi la noi au umplut gulagurile psihiatrice.A
fost un sfârşit urât pentru modelele
organiciste,care au putut fi manipulate de ideologii totalitare de tip fascist
sau comunist.
Aşa cum vom vedea ulterior,în opoziţie
cu modele eminamente organiciste s-au desvoltat o serie de viziuni sau modele
psihogenetice dintre care cităm doar concepţia fenomenologică a lui
Minkovski,sociologică (Devereux),psihologică şi interpersonală (Sullivan) care
vor insista asupra rolului prevalent al tulburărilor de personalitate,a
evenimentelor psihotraumatizante trăite etc.
0 comments :
Trimiteți un comentariu