despre creierul uman
·
despre sanatate
·
nevroza
·
Nevroza fobică
·
NEVROZELE
·
sanatate mintala
·
sanatateverde
Nevroza
fobică
Nevroza fobică se caracterizează prin apariţia pe primul plan al
simptomatologiei a fobiilor şi a unei stări de anxietate intensă.
Termenul de fobie vine de la
grecescul phobos=frică,teroare.În 1872, Westphal,în lucrarea sa "Die Agoraphobie"
introduce acest termen în limbajul mdical.Freud (1895),în lucrarea sa
"Obsesiile şi fobiile",divide fobiile în 2 clase : fobii comune şi
contingente (primele fiind frici exagerate de lucruri,a doua categorie apare în
condiţii speciale care nu inspiră frică la omul normal,cum ar fi agorafobia).
Anxietatea care stă la baza acestor fenomene s-ar datora,după Freud,
acumulării de tensiuni sexuale produse de abstinenţă sau acte sexuale
neconsumate.Timp de 15 ani,aşa cum subliniază biograful său Ernest Jones
(1964),Freud nu va vorbi de fobii,datorită probabil şi propriilor sale fobii de
moarte şi care apăreau pe fondul dispoziţiei sale alternante.Totuşi în 1909 el
va publica cazul micului Hans,situaţie pe care o va apropia de isterie.
După
Coleman şi Broen nevroza fobică se referă nu numai la frici învăţate de anumite
obiecte şi situaţii dar de asemenea şi la anumite paternuri anxioase şi
comportamente de evitare.După Eiduson (1968),nevroza fobică ar reprezenta
8-12% ca pondere în rândul celorlalte nevroze.Ea
este mai frecventă la tineri şi mai frecventă la femei.
Etiologie.Sursa primară de
conflict determină anxietatea,care la rândul ei determină fenomenul fobic
(Freud).Psihanaliza dă diverse interpretări simbolice fobiilor.Snaith enumeră
următorii factori psihogenetici în agorafobie:
1.anxietatea în stradă reprezintă o tentaţie inconştientă (ideia străzii
deschise este convenabilă pentru aventuri sexuale);
2.Strada este un loc în care poate fi privit;
3.Frica de stradă este o apărare contra exhibiţionismului şi
scatofiliei;
4.Strada are variate înţelesuri simbolice,care se schimbă în funcţie de
fază şi analiză (strada,podul ar putea simboliza penisul,traficul relaţiile
sexuale părinteşti).
După Lewis (1973) fobia ar fi determinată de o similitudine între
conţinutul viselor şi lanţul asociativ al obiectului interesat în
fobie.Asocierea obiectului cu situaţia stresantă poate fi în cadrul concepţiei
reflexologice elementul declanşator al fobiei care după un număr de repetări
poate apare fără o altă întărire.
În
concepţia privind fobia ca simptom învăţat ar exista două metode de eliminare a
fricii:condiţionarea directă şi imitarea socială.Wolpe (1958) în lucrarea sa
"Psihoterapia prin inhibiţie reciprocă",introduce conceptul ştergerii
treptate a anxietăţii şi fobiei prin desensibilizare sistematică.El defineşte
nevroza fobică drept o obişnuinţă persistentă a unui comportament maladaptativ
achiziţionat prin învăţare în organismul fiziologic normal.Dar această
interpretare,în termenii reflex condiţionaţi tinde a deveni un adevărat pat
procustian (deşi admite şi anxietate necondiţionată).Frica din nevroza fobică
depinde şi de atitudinea individului şi de reacţia altora la frică (reacţia
mamei este adesea esenţială).
Tradiţional fobiile sunt considerate încercări de a se ocupa de pericole
interne şi externe,prin evitarea situaţiei (ca o reacţie defensivă).După
Coleman şi Broen trei factori trebuie luaţi în consideraţie în desvoltarea
fobiilor:deplasarea anxietăţii,apărarea contra unor impulsuri ameninţătoare şi
învăţarea evitării sau condiţionarea.
1.Deplasarea anxietăţii constă în aceea că fobia reprezintă o deplasare
a fricii de la situaţia stresantă la alte obiecte şi situaţii (fenomen pus în
evidenţă mai ales de către psihanaliză).Acest lucru este asociat de către Freud
cu complexul lui Oedip (frica de tată s-ar deplasa asupra unor obiecte
externe).După Freud fobia la adulţi s-ar desvolta numai la persoane cu relaţii
sexuale perturbate (ulterior s-a văzut că şi alte situaţii stresante ar putea
duce la fobie).Multe fobii,arată Arieti (1961) pot indica o stare de anxietate
generalizată.
2.Apărarea contra unor impulsuri ameninţătoare,după care fobia ar fi o
reacţie defensivă,protectivă,în care individul este apărat de impulsurile sale
agresive sau sexuale care ar deveni periculoase.
3.Condiţionarea şi învăţarea evitării.Există pe baza învăţării numeroase
fobii uşoare (dacă ai fost muşcat de un câine,o perioadă prezinţi o uşoară
fobie de câini).
Structura personalităţii are un rol important în desvoltarea unei
nevroze fobice.Unele trăsături anormale de personalitate pot favoriza
desvoltarea unei nevroze fobice.Totuşi există mari dificultăţi de a defini
trăsăturile anormale de personalitate,lucru similar şi în alte forme de
nevroză.S-a vorbit de trăsături de dependenţă,ostilitate,sensibilitate
etc.Terhum (1949) consideră pe agorafobici ca fiind în primul rând nişte
constituţionalişti,cu sugestibilitate,imaginativi şi sensitivi,cu un standard
mare de exigenţă,cu inteligenţă activă şi ambiţii,dependenţă.Se remarcă că
aceşti indivizi suferă încă din copilărie de unele fobii.Se pare că dependenţa
ar fi caracteristica de bază a personalităţii sau aceasta ar rezulta din
experienţa precoce a simptomelor nevrotice.Roth (1959) consideră şi el
dependenţa printre trăsăturile fundamentale ale fobicului.De asemenea se
notează imaturitatea,înclinaţia spre anxietate,uşurinţa formării unor fobii
uşoare.Relaţiile fetelor cu mamele lor sunt descrise ca intense,numeroase
dintre ele prezentând o mare fragilitate cu mult înaintea debutului nevrozei.
Tulburările temporare ale dispoziţiei pot constitui terenul pe care
poate germina nevroza fobică.Multe dintre nevrozele fobice debutează după
situaţii de nefericire,insecuritate,conflicte cu indicarea unor tulburări de
dispoziţie.S-a implicat adesea rolul unei dispoziţii triste sau anxioase,ca
suport afectiv al fobiilor.
Un
alt element este constituit de
intensitatea şi semnificaţia traumei psihice, potenţialul său de
ameninţare.Ameninţarea poate fi reală sau poate figura doar în imaginaţia
pacientului.
In
istoricul acestor nevroze există adesea o perioadă de anxietate fără
obiect,pentru ca la un anumit moment să apară un incident cu o structurare a
forţelor interne care va conduce la apariţia fobiei.Dar relaţia conflict
intern-fobie rămâne încă obscură şi complexă.Apărarea contra anxietăţii ar
apare din mecanismul de displasare şi simbolizare,anxietatea fiind detaşată de
sursa reală (tendinţe interzise) şi deplasată spre o serie de situaţii şi
obiecte.
Descriere clinică.Nevroza fobică
se caracterizează prin prezenţa pe un fond anxios a unui număr variabil de idei
fobice.Cităm dintre acestea:
-agorafobia,frica de spaţii deschise;
-claustrofobia,frica de spaţii închise;
-zoofobia,frica de animale;
-algofobia,frica de durere;
-acrofobia,frica de înălţime;
-hematofobia,frica de sânge;
-microbofobia,frica de microbi;
-monofobia,frica de singurătate;
-nictofobia,frica de întuneric;
-nosofobia,frica
de boli:
Există fobii care privesc stimuli externi (agorafobia,fobiile sociale
etc) şi fobii de stimuli interiori (nosofobii,algofobii etc).Expunerea
obiectului fobiei în faţa bolnavului determină uneori apariţia unor stări acute
de panică.Nevroticul admite lipsa de motivaţie şi de obiect a fricii sale,deşi
nu poate să-şi manipuleze această frică.Persistenţa ideilor fobice duce la
creşterea anxietăţii,intensitate care poate varia.
Debutul bolii este cel mai frecvent lent,la început sub forma unei
anxietăţi difuze,la care în mod treptat apare fobia (frica cu obiect).
Apariţia fobiilor în perioda de stare începe să limiteze activitatea
pacientului, apare izolarea iar personalitatea lui este copleşită de deprimare
şi pesimism.
In perioada
de stare fobiile apar bine conturate.Apar alte simptome asociate fobiilor cum
ar fi dureri diferite (lombare,stomacale),cefalee,anxietate.În stări acute cu
panică pot apare fenomene de derealizare şi de depersonalizare,iar uneori
starea fobică se poate combina cu starea obsesivă.Tipul de fobie este legat în
mare parte de mediul cultural.Mark (1969) defineşte fobia prin 4 criterii:
-frica disproporţionată faţă de cerinţele sitauţiei;
-frica nu poate fi explicabilă sau înlăturată;
-frica depăşeşte posibilităţile controlului voluntar;
-frica duce la evitarea situaţiei ce o provoacă;
In
cadrul cazuisticii proprii,pacienţii au fost spitalizaţi pentru anxietate,idei
obsesive, apatie,tulburări de concentrare,fenomene de ruminaţie.In momentul
când trebuie să dea răspunsuri la şcoală,apăreau perioade de blocaj.Fenomenele
de emotivitate produceau o epuizare rapidă,senzaţia de lucru în gol şi fără
randament.Deşi gândeau mult nu puteau da răspunsuri în prezenţa altor
persoane.Apărea teama de oameni,teama că nu se va putea realiza,plâns
nemotivat.Faţă de reacţia celor din jur pacienţii se izolau,trăiau stări
anxioase,de nelinişte.Mici jigniri din partea colegilor determinau reacţii
disproporţionate de nervozitate.Fenomenele patologice apăreau mai frecvent în
jurul clasei a 7-a de obicei cu tulburări de atenţie,apariţia unor mici
probleme care preocupau pe pacienţi, dramatizarea unor mici eşecuri.La un
moment dat aceste contradicţii "intrapsihice" devin intolerabile şi
în acest moment apare ideia de "împrăştiere", ideia că nu mai poate
să-şi manipuleze singur situaţia.Apar oscilaţii timice şi în special tristeţe
şi desamăgire.Pe acest fond apar diferite comportamente psihopatologice:devin
refractari,apatici,prezintă desgust faţă de viaţă,apar idei obsesive şi mai
ales ideia că a făcut ceva greşit sau apariţia unor dismorfofobii (mai ales
fobia nasului).
Terorizaţi de frica de a nu greşi pacienţii îşi controlează
ideile,gesturile,iar viaţa în aceste condiţii devine un adevărat calvar,apar
idei de inutilitate.
Tot
la adolescent sunt descrise şi alte tipuri de fobii,cum ar fi fobia de şcoală,
de spaţii deschise,vehicole,animale,ereutofobia,frica de moarte. Fobia şcolară se aseamănă mult
cu refuzul şcolar.Apare la elevii mai mici dar poate apare şi la
adolescenţi.Fobia şcolară poate apare în momentul schimbării şcolii sau în
situaţia unor grave conflicte în familia de origine,a nevoiii de a se despărţi
de familie.O serie de materii grele,profesori intoleranţi (mai ales la
obiectele care presupun judecată abstractă) pot mări dificultăţile intelectuale
şi conduc,astfel la fobia şcolară.Poate să apară fobie numai pentru anumite
materii,poate să aibă la bază anumite pedepse pe care le consideră injuste.
Stări de izolare legate de un caracter timid,anxios sau legate de
situaţii stresante din familie pot apare de
asemenea.Tot psihoreactiv poate apare încăpăţânarea,atitudinea de
opoziţie,care poate merge până la refuzul de a merge la şcoală,fuga,expresii
puerile, hiperemotivitate şi alte probleme.Uneori la bază pot sta probleme
legate de viitorul lor,de profesia viitoare.Se pot remarca diferite
situaţii(Danton-Boileau,1971):
-o
atitudine "adultă" care nu lasă loc entuziasmului şi
fanteziei,exprimând de fapt o situaţie foarte vulnerabilă;
-imposibilitatea acceptării sfaturilor
pedagogice;
-fixarea obstinantă a unui obiect în afara preocupărilor saleFrica de
şcoală apare mai ales la adolescenţii tineri (imediat după pubertate) sau poate
continua un fenomen similar apărut încă din copilărie (atribuit anxietăţii de
separare dar şi unor insuccese şcolare).Fobia şcolară se mai poate datora şi
unor incidente ruşinoase(scăparea urinei sau fecalelor în timpul orelor de
clasă),unor accidente sau boli în familie etc.Tot în cadrul tabloului clinic al
nevrozei fobice apar adesea fenomene psihosomatice (vomă, cefalee, constipaţie,
tahicardie etc).Evoluţia bolii duce la mulţi subiecţi la cronicizare.
Ereutofobia sau frica e a nu roşi în public,limitează contactele sociale
ale individului.
Tanatofobia
sau frica de moarte,pentru propria persoană sau pentru alţii,pare ca o
permanentă preocupare anxioasă.
În
nevroza fobică sunt foarte frecvente asocierile cu fenomenele psihosomatice
(vomă,constipaţie,tahicardie etc).Evoluţia spre cronicizare a nevrozei fobice
este destul de frecventă.De fapt există o anumită specificitate pentru diferite
tipuri de fobii.Astfel frica de înălţime,întuneric apare mai ales în jurul
vârstei de 23 de ani,fobiile sociale în jur de 19 ani,agorafobia în jur de 24
ani.
Agorafobia este frica de spaţii
deschise,largi.În acest context pacientul are frică de a părăsi
domiciliul,frică de pieţe,de traversarea străzilor.În astfel de situaţii
pacienţii devin anxioşi,până la declanşarea unor stări de panică,apariţia unor
fenomene psihofiziologice,uneori fenomene de depersonalizare.Alte fobii se pot
asocia agorafobiei.Alţii se tem de spaţii deschise din cauza aglomeraţiei,de
imposibilitatea de a avea un loc să micţioneze.Gradul de acompaniament anxios
este variabil,uneori fenomenele desfăşurându-se permanent pe fondul unor
importante stări anxioase.
Există,de asemenea o serie de fobii speciale cum ar fi frica de
animale,de spital,de injecţii,de a sta pe întuneric,mai ales singur.Numărul
fobiilor specifice este practic fără limită (o grădină de prefixe latine şi
greceşti).O serie de fobii sociale apar în contextul relaţiilor interpersonale
şi se datoresc creşterii gradului de anxietate în contextul relaţiilor cu alţi
indivizi.Somatizarea fricii în aceste sitauaţii este frecventă(tremurături,paloare,vomă
etc).Personalitatea acestor indivizi este foarte sensibilă,au o permanentă
senzaţie de insecuritate socială, reacţii anxioase la criticism (real sau
imaginar).Stresuri mici precipită fobiile
0 comments :
Trimiteți un comentariu