ce sunt frigurile
·
despre sanatate
·
friguri
·
leacuri
·
remedii naturiste
·
sanatateverde
·
terapii naturiste
Ce sunt frigurile
Ce sunt frigurile ?
Conferinţă de Louis Kuhne
Doamnelor
şi Domnilor,
Ce este boala? Cam se naşte ea? Cum se manifestă ea?
Acestea sunt chestiunile pe care
vi
le
voi
lămuri astăzi.
Dacă
cetiţi în program cealaltă
chestiune:”Ce sunt frigurile?”, veţi vedea îndată cum va fi rezolvată odată cu celelalte.
Răspunsul la chestiunile de mai
sus, este de însemnătate nu numai în teorie,
dar chiar şi mai ales în
practică; într-adevăr numai
după ce cunoaştem limpede felul
bolii, putem găsi tratamentul sigur şi
potrivit, fără a mai
dibui şi a face încercări nefolositoare.
Calea ce
urmăm
e
aceea
ce
slujeşte
a
cunoaşte
legile
naturii.
Luăm
ca
punct
de
plecare observaţiunile noastre, tragem din ele concluzii
şi
dovedim
în
sfârşit, prin experienţe, dreptatea concluziilor noastre.
Observaţiunile noastre
trebuiesc să se întindă,
mai întâi de toate, asupra simptomelor pe care le
vedem la bolnavi şi în urmă să descoperim simptomele care se repetă întotdeauna şi care se ivesc la
fiecare bolnav.
Aceste simptome
sunt esenţiale şi asupra
lor trebuie să ne întemeiem pentru a cunoaşte felul
bolii.
Am spus în precedenta mea conferinţă că la anumite boli observăm alteraţiuni ale formei corpului,
foarte bătătoare la ochi. Tocmai această împrejurare m-a îndemnat să cercetez dacă nu cumva această
alteraţiune se iveşte la toţi bolnavii.
Experienţa a arătat şi arată că într-adevăr aşa este, că mai ales faţa şi gâtul se alterează
şi că
aceste alteraţiuni
se observă mai lămurit în aceste două părţi ale corpului.
Am făcut studii îndelungate pentru a vedea dacă observaţiunile mele individuale erau drepte în
toate cazurile şi dacă starea sănătăţii se schimbă în fiecare caz o dată cu alteraţiunea formei exterioare
şi iată, întocmai
aşa a şi fost.
Cu acest
chip
se
întări
în
mine
credinţa
că
fiecare
corp
trebuie
să aibă o formă
normală
caracteristică, pe care o păstrează
când se găseşte într-o stare de sănătate deplină,
că orice abatere de la această formă
normală e pricinuită de boală şi că alteraţiunile
formei gâtului şi a feţei, dau o
imagine sigură şi de starea sănătăţii corpului de care e vorba, – şi iată ce m-a condus la descoperirea şi aplicarea noii mele diagnoze, – ştiinţa expresiunii figurii de care mă slujesc de mai bine de nouă ani, în practica mea întinsă.
Alteraţiunile pe care le vedem la faţă şi la gât, se repetă într-o măsură cu mult mai mare în părţile
corespunzătoare ale pântecelui şi ale trunchiului, pentru că, după cum vom vedea
mai târziu, aceste alteraţiuni au plecat
din pântece, aşa
că numai
examinarea capului
şi feţei bolnavului ne dă o idee
exactă de starea sa dinăuntru. Aceste alteraţiuni ale
gâtului şi ale capului
izvorăsc la început
dintr-o creştere a volumului, când materiile
morbide au pătruns între ţesuturile
musculare şi când corpul elastic ca un cauciuc s-a întins în urma acestor
năvăliri; asta e starea cea mai puţin primejdioasă! – pe urmă dintr-o
prea mare întindere, adică prin încordarea diferitelor ţesuturi. Ca să înţelegeţi mai uşor această stare,
să luăm ca exemplu,
cârnatul. Dacă e umplut ca de obicei, e încă flexibil. Dar dacă îl umplem cât
poate să ţină pielea,
atunci ajunge aşa de tare şi de ţeapăn, că nu mai e chip de a-l îndoi fără să crape pielea. Întinderea corpului nu
se poate face nici ea decât până la anume hotar şi aduce după sine
încordarea ţesuturilor. Încordările se văd foarte desluşit când bolnavul întoarce capul şi gâtul. Această stare e deja mai primejdioasă. Dar dacă între ţesuturi nu mai e loc pentru depozitul materiilor străine, acest depozit
se face sub formă de noduri lângă ţesuturile musculare şi sub piele; se pot vedea foarte desluşit la gât. Dacă găsim aceste noduri
la gât şi la cap, putem încheia
fără să ne înşelăm, că sunt mult mai multe în părţile corespunzătoare ale trunchiului. Aceste noduri de toate mărimile se simt şi se
văd cu uşurinţă pe abdomen. În adevăr, nodurile gâtului
nu s-au produs decât după ce s-au format şi s- au depus nodurile
pântecelui. În partea a doua, la capitolul bolilor
de plămâni, se va găsi explicarea exactă a felului şi originei nodurilor, ce se găsesc în corp, fenomen
ce nu s-a putut niciodată tălmăci,
înainte de mine. Vedem dimpotrivă, la bolnavii prea slabi, că ţesuturile normale ale corpului
au fost cu desăvârşire alungate de materiile morbide
şi că rămăşiţele acestor
ţesuturi rămân ca uscate între
materiile străine.
Felurite
coloraţiuni anormale ale pielii sunt iarăşi un mijloc sigur de a recunoaşte bolile
şi acest indiciu nu lipseşte
niciodată de a se da pe faţă în anumite boli.
Alăturatele două figuri, luate după natură, va înfăţişează un bolnav atins
în acelaşi timp de o
gravă boală de inimă şi de hidropizie11. Aceste două imagini
au fost luate, una înainte
de tratarea bolnavului de către mine şi alta, patru luni după începerea curei. Vedeţi desluşit marile schimbări ce s-
au produs în bolnav, în timpul acesta. După cum vedeţi, bolnavul era foarte încărcat de
materii străine şi cu toate astea în trei luni de tratamentul meu a putut să se scape de o mare parte din aceste materii,
prin organele naturale ale secreţiunii, după cum se arată desluşit în a doua figură. Nu pot intra aci în amănuntele ştiinţei expresiunii figurii;
asta m-ar îndepărta de subiectul meu. Am organizat cursuri de ştiinţa expresiunii figurii, pentru a da fiecăruia prilejul de a învăţa această ştiinţă
indispensabilă. Aceste cursuri nu durează mult şi au loc cel puţin o dată pe lună.
Dar ce ne învaţă oare acest fenomen al alteraţiunilor formei corpului cu privire la felul bolilor?
Mai întâi e neîndoielnic, că aceste ridicături şi umflături provin
din oarecare materii
ce s-au depus asupra părţilor în chestiune. La început nu ştim dacă acestea
sunt materii pe care corpul le putea întrebuinţa şi
care s-au depus într-un loc greşit sau dacă
acestea sunt materii
care nu trebuie
să se găsească
nicidecum în corp. La început nu ştim iarăşi dacă aceste materii
pricinuiesc boala sau dacă boala este pricina acestui depozit. O nouă observaţie ne va
apropia
de
adevăr.
Depozitele
încep,
aproape
întotdeauna, dintr-o parte a corpului
şi sunt mai tari decât în cealaltă parte; depozitele încep din partea pe care avem obiceiul să dormim.
Materiile străine se depun aşadar în partea unde greutatea corpului
apasă mai tare. Dar cum partea asta e de asemenea întotdeauna cea mai bolnavă, urmează ca materiile străine sunt cele ce pricinuiesc boala. Altminteri boala ar începe simultan
şi în partea cealaltă. Cetitorul va găsi mai la vale alte dovezi de cele ce spun.
Afară de asta, putem trage concluzia că aceste materii trebuie
să fie materii străine, adică materii
ce nu
trebuie să fie în corp, cel puţin nu în această formă a lor specială, căci materiile hrănitoare nu se pot depune în partea unde greutatea corpului apasă mai tare, altfel am avea depozite în corpul omului
sănătos, pe dată ce acesta ar avea
obiceiul de a dormi mereu pe una şi
aceeaşi parte.
Corpul, de altminteri, se forţează cu tot dinadinsul să depărteze aceste
materii; se formează abcese şi răni deschise
sau se produc violente sudori sau erupţii,
prin care corpul vrea să se scape de
aceste materii. Dacă izbuteşte, o
uşurare înlocuieşte imediat
neliniştea bolii, mai ales dacă aceste materii au fost alungate îndestul.
Cu chipul acesta ajungem la explicarea naturală a cauzei
bolii, care este: aflarea materiilor străine în corp. E o dovadă, în afară de orice îndoială, de dreptatea explicaţiei noastre.
Într-adevăr, dacă boala trece şi dacă corpul îşi reia în acelaşi timp forma lui normală, pe dată ce materiile pe care
noi le numim morbide12 (străine),
sunt depărtate
din corp printr-un mijloc nimerit, e cea mai bună
dovadă de adevăr.
11 Stare patologică
constând în acumularea de lichid seros în ţesuturi
12 Care ţine de morb;
referitor la morb; patologic; bolnăvicios
Dar această dovadă,
o avem deja înaintea
ochilor şi va trebui să vă înfăţişez în viitoarele mele conferinţe, feluritele experienţe ce au loc.
Dar să cercetăm încă,
ce fel sunt aceste materii străine şi
cum ajung ele în corp.
Sunt două drumuri prin care materiile pot fi introduse în corp, adică, prin
nas în plămâni şi prin gură în stomac. Dacă în drumul lor sunt santinele,
acestea sunt totuşi uneori înşelate şi lasă câteodată
să pătrundă materii, care n-ar trebui să intre în corp. Aceste
santinele sunt nasul pentru aer şi limba pentru hrană.
Pe dată ce începem a nu ne mai supune regulat mirosului şi gustului,
aceste simţuri îşi împlinesc datoria lor cu mai puţin zel şi lasă puţin câte puţin să pătrundă
în corp materii vătămătoare, fără să se
împotrivească. Ştiţi că se poate obişnui cineva să stea în cel mai des fum de tutun şi să îl respire ca şi
cum ar fi un aer sănătos. Chiar limba s-a stricat şi toată lumea ştie că o poţi obişnui
cu o hrană, care este împotriva
naturii.
Mai
e
de
trebuinţă
să
vă
amintesc
hrana
variată, ce ni ce pare neapărat trebuincioasă, dar care era necunoscută veacurilor trecute şi cu care puţin
câte puţin ne-am obişnuit aşa de mult că ne-ar plăcea mai bine să ne lipsim de hrana naturală decât de această hrană impusă de modă?
Cu toate astea,
hrana plămânilor nu e aşa denaturată, în total,
ca hrana stomacului,căci nu putem face lux cu cea dintâi şi ne place şi astăzi aerul cel mai curat, pe câtă vreme supa întremătoare de
făină, care dădea strămoşilor
noştri sânge şi putere, nu o mai gustă decât un foarte mic număr de persoane.
Pentru a vă arăta mai lămurit
cum organele digestiei
se strică pe nesimţite, dacă li se cere mai mult
decât le îngăduie natura, o să vă dau un exemplu: un cal de tracţiune care trage cu uşurinţă porţia
lui de 2.500 kg, va putea de asemenea să tragă odată, din întâmplare, o greutate mai mare, să zicem
4.000 kg. Dar dacă stăpânu-său, după ce a văzut că poate trage 4.000 kg, l-ar osândi să tragă zilnic o greutate aşa de mare, animalul va răbda multă vreme acest spor de greutate, dar această supra-muncă
va aduce pe nesimţite urmările ei nenorocite. Calul va trage greutatea sa, din ce în ce cu mai multă osteneală şi în cele din urmă nu va mai putea trage nici cele 2.500 kg cu care era obişnuit. Toată lumea
va zice
atunci
că
animalul
acesta
a
fost
prea
încărcat şi asta se va putea vedea desluşit
după
umflăturile tari de la încheieturile picioarelor şi după alte simptome.
Tot aşa e şi cu organele
mistuirii, la om. Necontenit
aţâţate de stimulentele de astăzi, ele îndeplinesc mult, foarte mult, o muncă care întrece
funcţiunile lor naturale. Dar puterea lor descreşte din ce în ce şi cu vremea nu mai fac, decât în parte, munca ce li se cere.
Trecerea de la sănătate la boală se face aproape pe nesimţite (adeseori într-un răstimp de câteva zeci de ani), aşa că bolnavul multă vreme nu bagă de
seamă această schimbare.
E foarte
greu de a hotărî cantitatea de hrană, pe care o mai poate îngădui
un stomac bolnav.
Să luăm, de pildă, mărul, care e o hrană cu desăvârşire sănătoasă
pentru un bolnav.
Adeseori, un singur măr face bine bolnavului slab, pe
când două mere pot deja să-i facă rău.
Stomacul bolnav putea încă să mistuiască un măr, dar două mere erau deja prea mult pentru el. Deci,
tot ce e prea mult, e otravă pentru corp. Să nu uităm niciodată, că tot ce intră în stomac trebuie să
fie mistuit. Stomacul cel mai sănătos nu poate mistui cu adevărat decât o anume cantitate
de hrană. Tot
ce e prea mult, e otravă
pentru el şi ajunge
materie străină, dacă nu e dată afară. Cea mai mare cumpătare
la mâncare şi la băutură este deci temelia unei sănătăţi trainice.
Dar ce înseamnă aceste materii străine?
– Se numesc străine,
fiindcă nu ţin de corp.
– Corpul
caută să se scape de ele, prin căile lăsate de natură pentru
acest scop. Materiile străine trec din plămâni direct în aerul înconjurător, prin respiraţiune. Maţul (intestinul gros) dă afară pe cele care au pătruns în stomac. Dar acelea care au intrat în sânge, se dau afară prin sudoare, prin ud (urină), sau prin aerul expirat, adică prin piele,
prin rinichi şi prin plămâni.
În felul acesta,
corpul e întotdeauna gata de a îndrepta greşelile noastre. Dar nu trebuie
să cerem de la el prea
mult.
Dacă cerem de la corpul nostru o prea mare muncă, pentru
alungarea materiilor străine, el n-o s-o facă multă vreme şi va fi nevoit atunci să găzduiască, în el însuşi, materiile străine.
Departe de a sluji la dezvoltarea corpului, ele mai mult îl împiedică, fiindcă turbură circulaţia sângelui şi,
prin urmare, hrănirea. Ele se depun puţin câte puţin în anume locuri; mai ales în aproprierea organelor care scot afară; către
care deja s-au îndrumat.
Pe dată ce a început depozitul, el face
progrese repezi, dacă nu se schimbă imediat felul de viaţă. Atunci se dau pe faţă cele dintâi alteraţiuni ale formelor, care nu pot fi văzute decât de un ochi deprins. Corpul e deja bolnav, dar boala sa e fără durere, cronică, sau ascunsă. Ea se dezvoltă aşa de încet,
că bolnavul nici nu bagă de seamă; abia după ce a trecut multă vreme, începe să simtă schimbări
neplăcute. Nu mai are aceeaşi poftă de mâncare, corpul său nu mai poate îndeplini
aceeaşi muncă, nu mai poate lucra
mult cu mintea, sau se ivesc alte simptome asemănătoare. Această stare e încă suportabilă, câtă vreme organele,
care scot afară materiile
străine, lucrează regulat, câtă vreme maţul, rinichii şi plămânii o duc bine şi pielea produce o sudoare caldă. Dar pe dată ce munca lor slăbeşte,
bolnavul simte nemulţumiri mai mari şi
se plânge de starea sa.
Astfel
depozitul începe în vecinătatea organelor care scot afară materiile
străine, dar în curând îşi urmează drumul către părţile cele mai depărtate, mai ales către părţile
superioare ale corpului. La gât se bagă de seamă mai lămurit. Alteraţiunile se văd bine acolo unde începe gâtul şi de aceea, pe dată ce
bolnavul întoarce capul, se produc încordări, şi aşa se poate vedea din care parte a corpului s-au urcat materiile străine.
Dar înainte
de a vorbi mai departe
asupra urmărilor acestei îngrămădiri de materii străine,
trebuie să vă atrag luarea aminte,
că foarte rar se poate urmări astăzi deplina dezvoltare a bolii de la începutul
ei, căci cei mai mulţi oameni
se nasc încărcaţi de materii morbide
şi aci pot adăuga că, din pricina
aceasta, aproape niciun
copil nu poate scăpa de aşa numitele
boli de copii,
care sunt un fel de încercare de curăţire, fiindcă corpul se sileşte de a da afară în chipul acesta, materiile
străine pe care le
are înăuntru. Voi intra în amănunte
în viitoarea mea conferinţă.
Materiile care s-au depus la început
în pântece, cotropesc
în cele din urmă corpul întreg şi împiedică dezvoltarea armonioasă a organelor.
Dacă organele scapă câteodată, mărindu-şi volumul, totuşi ele nu se pot dezvolta
în toată voia
lor, căci materiile
străine răpesc întotdeauna locul materiilor hrănitoare. Pe dată ce circulaţia sângelui e întreruptă, nutriţia
suferă cu desăvârşire şi organele ajung atunci mai mici, mai ales din pricina materiilor străine ce s-au depus în ele.
Aceste materii
pot rămâne multă vreme cu desăvârşire liniştite, în stare cronică sau ascunsă, dar
câteodată, în condiţii prielnice, se face o schimbare grabnică. Sunt mai toate materii care se topesc şi
care se pot preschimba, descompune
sau recompune în condiţii prielnice, ba chiar trec în fermentaţie
(în dospire).
Dar tocmai fermentaţia se face cu adevărat şi mai de multe ori în corpul omului şi are o deosebită
însemnătate negativă
pentru el.
În orice fermentaţie (dospire) furnică mulţime de materii mici vegetale,
sau mai de grabă, materii
care sunt intrate chiar ele în fermentaţie şi care prin aceasta suferă o schimbare foarte mare, adică se
întind şi-şi măresc volumul.
Orice fermentaţie produce căldură.
Cu
cât
fermentaţia e mai violentă,
cu
atât
şi
ridicarea
temperaturii e mai mare. Această căldură e produsă pe de o parte prin frecarea materiilor străine de ţesuturile normale din interiorul corpului
şi între ele, iar pe de altă parte
prin actul fermentaţiei şi prin
prefacerile materiilor în timpul
procesului de fermentaţie.
Orice act de fermentaţie poate fi redus în condiţii prielnice;
aşa se întâmplă cu toate prefacerile produse de fermentaţie. Lucrul ăsta a fost de când lumea, dar n-a fost până astăzi priceput cum se
cade. E destul să vă amintesc cum în natură gheaţa se topeşte şi se face apă, cum apa se preface în aburi
prin căldură şi prin vânt, şi cum această apă prefăcută în aburi şi nevăzută, se strânge din nou,
ajunge a fi văzută sub formă de nor, se face iarăşi apă sub formă de ploaie
sau cade sub formă de zăpadă sau grindină pentru a umple iarăşi
lacurile şi râurile şi ajunge iarăşi gheaţă
printr-un frig mare. Şi toate astea nu sunt produse decât de schimbările de temperatură. Căldura
mereu crescândă a făcut apa
să se descompună şi frigul mereu crescând a recompus apa la loc. Acelaşi lucru se petrece şi cu
dezvoltarea materiilor străine în corp şi aceleaşi condiţii
pricinuiesc retragerea sau alungarea lor afară din corp. Nu vom cerceta ce sunt aceste organisme vegetale,
sau aceste materii în fermentaţie; pentru noi e de însemnătate să ştim că ele nu se pot
dezvolta decât pe un teren prielnic, unde se găsesc materii care sunt gata să intre în
stare de putrezire.
Dacă aceste materii
se găsesc pe teren prielnic,
nu mai e nevoie de nimic altceva
decât de timpul prielnic, sau de o îmboldire oarecare pentru ca fermentaţia să înceapă. În corpul omenesc această
fermentaţie se iveşte îndată ce se găseşte terenul prielnic, îndată ce sunt destule materii
străine care ameninţă
de a se preface, sau de a se descompune şi îndată ce se produce
îmboldirea din afară
neapărat trebuincioasă. Una din aceste pricini
întâmplătoare este schimbarea vremii
(de unde vine răceala), apoi o hrană predispusă a se dospi, care rămâne în maţul mistuitor (intestinul subţire) mai mult decât trebuie, apoi spaima, întristarea, emoţiile mari, o lovitură, etc.
Observaţiile mele mi-au dovedit că fermentaţia începe totdeauna în pântece, adeseori ea produce
urdinare (diaree) şi astfel încetează; dar uneori şi mai ales când stomacul e încuiat,
corpul nu izbuteşte să scape aşa uşor şi fermentaţia cotropeşte toate părţile, unde s-au depus materiile străine.
Acelaşi lucru se petrece
în sticla de mai sus, unde fundul
neavând nici o deschizătură, toată masa în fermentaţie caută să iasă pe sus. De aceea noi simţim mersul acestei fermentaţii în părţile
superioare, atunci când avem dureri
de cap.
Fermentaţia produce
căldură şi noi simţim imediat o ridicare a temperaturii înăuntrul
corpului. Aceasta e starea cunoscută
sub numele de friguri (febră).
Cele spuse până aci, dau o lămurire foarte simplă a frigurilor, lămurire care are avantajul de a se întemeia pe observaţiuni serioase şi pe
dovezi neîndoielnice.
Frigurile sunt o fermentaţie care
se
face
în
corp. Deci, înţelegem
mai
bine
simptomele
frigurilor, judecând actul fermentaţiei, aşa cum îl putem observa adeseori,
în mod evident, din reacţia
corpului
omului. Dacă, de pildă, lăsăm să stea câteva zile o sticlă cu bere proaspătă,
observăm în lichid o schimbare cunoscută
sub numele de fermentaţie. În ce priveşte felul fermentaţiei, ştim că ea este o
descompunere, o prefacere sau un fel de putrezire şi că se dezvoltă mici organisme
vii (vegetative)
cunoscute
sub numele de bacili. Dar această dezvoltare, trebuie
să ne-o înfăţişăm în aşa fel încât să
înţelegem că bacilii nu se dezvoltă numai pentru că vin de aiurea în masa care fermentează, după cum se crede de obicei, ci mai ales pentru că bacilii încolţesc prin prefacerea masei şi că, ei înşişi nu sunt decât numai masa
transformată sau produsul fermentaţiei.
Actul
fermentaţiei
sau
descompunerea
schimbă forma primitivă a masei. Tot astfel, corpul vieţuitor al animalului, e produs de hrana şi de băuturile prefăcute prin actul de fermentaţie al mistuirii. Tot aşa, ajungem
foarte uşor la încredinţarea că viaţa
acestor microorganisme nu este altceva decât o prefacere
neîntreruptă în condiţiile date şi că nu ne-o putem închipui fără fermentaţie.
Simptomele fermentaţiei sunt după cum urmează.
Materiile în fermentaţie, care se despart de lichid se depun pe fundul sticlei. Dacă clătinăm sticla, sau dacă producem o schimbare
de temperatură, materiile
depuse la fund, se pun în mişcare şi
încearcă
de a-şi mări volumul;
această creştere de volum se face de jos în sus şi e cu atât mai
puternică, cu cât sunt mai multe materii în fermentaţie pe fundul sticlei.
Să căutăm un exemplu în viaţa zilnică.
Toată lumea ştie ca berea şi vinul se pun în sticle
şi se aşează în pivniţă pentru a produce
o fermentaţie cât se poate mai potolită;
temperatura pivniţei este
aproape aceeaşi iarna
ca şi vara; ea nu se schimbă niciodată prea repede, aşa că fermentaţia nu se
poate face grabnic.
Aceeaşi
observaţie
o putem face
comparând zonele tropicale cu zonele noastre
temperate. Vedem că feluritele forme de friguri
acute domnesc necontenit în miazăzi (emisfera sudică) şi în ţările
tropicale, pe când regiunile
noastre mai răcoroase sunt mai mult leagănul tuturor bolilor cronice. Acest
fenomen se lămureşte prin schimbările de temperatură, care sunt mai repezi şi mai mari în ţările calde, unde
sunt câteodată 38°C de căldură în timpul zilei şi 5°C de frig în timpul
nopţii, pe câtă vreme diferenţele la noi arareori
trec de 12°C. La noi frigurile se ivesc mai des primăvara, fiindcă atunci deosebirile de temperatură sunt mai mari.
Tot în acelaşi fel se explică de ce copiii au mai uşor boli acute, aşa numitele boli
de copii, pe câtă vreme bolile în stare
cronică domnesc
într-o vârstă mai
înaintată. Tot schimbării de temperatură i se datorează şi puterea de viaţă, care e mai mare în organismele tinere, şi care n-are nicidecum, sau prea puţină nevoie de o îmboldire din afară, pentru a produce o puternică sforţare de vindecare, adică o boală acută destinată a da afară materiile străine.
Putem observa
în corp aceleaşi fenomene
ca în sticlă. Materiile în fermentaţie se depun
de asemenea, în partea de jos a trunchiului şi de aci sunt puse
în
mişcare
printr-o
schimbare
de
temperatură,
prin
zguduiri
din
afară, sau prin emoţiuni.
Mişcarea se îndreaptă deopotrivă în sus,
materiile în fermentaţie încearcă să-şi mărească
volumul şi se îngrămădesc spre piele, care închide corpul; câtă vreme pielea e impermeabilă, această
presiune dă de o împotrivire. Asta pricinuieşte o
frecare care dezvoltă căldură; aşa
se lămureşte aprinderea atât de
cunoscută a frigurilor.
Tot în felul ăsta ne putem lămuri că omul care e prins de friguri are un volum ceva mai mare
decât când n-are friguri.
Pielea putându-se întinde,
ea cedează presiunii materiilor în fermentaţie şi cu
cât presiunea e mai puternică, cu atât pielea se întinde mai mult. Când pielea s-a întins până în cel din urmă grad şi când ea nu mai poate ceda, căldura şi primejdia frigurilor sunt şi ele în cel mai înalt grad.
Într-adevăr, materiile în fermentaţie încercând
mereu de a-şi mări volumul şi nemaigăsind loc în afară,
îşi caută un loc înăuntru: corpul arde înăuntrul lui şi urmarea, ce nu se poate înlătura, este, bineînţeles
moartea,
de fiecare dată când pielea
rămâne impermeabilă. Îndată ce izbuteşti
a face pielea permeabilă
nu mai este primejdie, materiile în fermentaţie au atunci loc de ieşire şi ies din corp împreună cu
sudoarea, corpul s-a descărcat înăuntrul lui, presiunea
pielii
şi
mărimea
căldurii
se
micşorează
numaidecât.
Bineînţeles că comparaţia
corpului încărcat cu materii în fermentaţie, cu sticla plină cu materii în fermentaţie, nu e dreaptă sub toate raporturile. Fermentaţia din sticlă e cu desăvârşire liberă; materiile în fermentaţie pot să se dilate libere în toate părţile fără nici o piedică, până când au atins pereţii. În corpul
omului ele întâlnesc
pretutindeni piedici. Fiecare organ li se împotriveşte şi opreşte
mersul lor. Atunci ele apasă, izbesc şi freacă organul
care le face piedică, produc căldură
şi apoi îl distrug, dacă nu
găsesc vreo ieşire sau vreo abatere. După părţile
pe care le atacă în particular,
aceste simptome morbide capătă numele de boală de stomac, boală de plămâni, boală de ficat, boală de inimă, etc. Dar
partea special atacată în fiecare caz particular, atârnă de drumul luat de materiile
în fermentaţie şi acest
drum atârnă el însuşi de locul şi felul depozitului.
Vă voi arăta mai la vale cum se face pielea permeabilă. Mai întâi trebuie
să vorbesc de un alt fenomen. Înainte de-a simţi căldura,
observăm cu câteva zile, săptămâni şi chiar luni întregi, un lucru cu
desăvârşire opus în aparenţă, adică simţim că ne este frig. Cu toate astea explicaţia e foarte simplă:
frigul se naşte îndată
ce
depozitul
a
ajuns
aşa de mare, că sângele nu mai poate pătrunde cu îndestulare până la extremităţi. Sângele se strânge atunci cu atât mai mult în părţile dinăuntru, unde se
produce o mare căldură.
Acest depozit
durează mai mult sau mai puţin, până când materiile îngrămădite sunt puse în fermentaţie de una din pricinile arătate mai sus, adică de o schimbare
de temperatură, de o zguduire
din afară, sau de vreo emoţie
puternică. Depozitul acestor
materii pricinuieşte tulburări în circulaţia
sângelui şi în nutriţie. Vasele sângelui se astupă în parte, mai ales în ramificaţiile lor cele mai fine, aşa
că sângele nu mai poate circula până la piele. De aci provine răceala mâinilor
şi a picioarelor şi frig în
tot corpul. Frigul este deci, premergătorul căldurii febrile şi ar fi o mare greşeală dacă nu l-am ţine în
seamă. Dacă întrebuinţăm un tratament
nimerit, boala
nu se poate dezvolta în întregime şi poate fi înăbuşită de cum se naşte.
Vorbind mai sus de felul fermentaţiei, am spus că în ea se dezvoltă, de la ele înşişi, nişte mici organisme vegetative numite bacili.
Asta se întâmplă şi la friguri şi e o dezlegare foarte
simplă a
chestiunii atât de controversate a bacililor. Îndată ce materiile depuse în pântece intră în fermentaţie,
bacilii se produc, ei de la ei, în corp. Bacilii
sunt produsul fermentaţiei şi dispar
de la sine, îndată ce
fermentaţia încetează şi corpul îşi recâştigă sănătatea, adică
îndată ce actul fermentaţiei dă îndărăt.
Nu poate fi deci, vorba de infecţie misterioasă prin bacili, fără să fie materii străine în corp. Deci nu e vorba de a
omorî bacilii, ci mai de grabă, de a îndepărta pricina fermentaţiei, adică materiile
străine. Atunci vor dispare de la sine
şi aceste mici dihănii, care au băgat groaza în minţile slabe. Mă voi întinde mai departe
asupra primejdie molipsirii la paginile capitolului despre molipsire.
Câteva exemple simple vă vor dovedi
şi mai bine spusele
mele. Închipuiţi-vă o odaie, care n-a
fost nici măturată, nici spălată cu săptămânile, deşi murdăria s-a îngrămădit în ea în toate zilele. Îndată
viermăria de tot soiul va năvăli şi va da mult de lucru acelora care ar voi s-o nimicească. Dacă vrem să
gonim această viermărie cu vreo otravă, după cum se obişnuieşte, vom omorî fără îndoială o mare
cantitate, dar nu vom izbuti cu desăvârşire, căci murdăria este adevărata producătoare şi conservatoare
a viermăriei pe care o ajută în a se dezvolta. Am fi dobândit cu totul alt rezultat,
dacă am fi spălat cu
îngrijire
odaia şi dacă am fi făcut
acelaşi lucru în toate zilele, am fi răpit de la bun început viermăriei
terenul ei prielnic şi am fi fost scăpaţi de ea pentru totdeauna.
Un alt exemplu: Închipuiţi-vă o margine mlăştinoasă de pădure, vara. Ştiţi cât de supărătoare sunt musculiţele în
asemenea locuri.
Este lucru evident
că ar fi osteneală zadarnică, dacă am voi să le
nimicim
cu otravă. Am omorî fără îndoială milioane, dar mlaştina ar produce neîncetat
alte milioane noi. Aşa
dar, terenul prielnic
acestor musculiţe nu e altul decât mlaştina şi singurul mijloc de a le nimici,
este s-o nimicim şi pe aceasta.
Putem vedea că pe înălţimile uscate nu trăieşte aproape
nici o musculiţă. Dacă am încerca să punem o mare cantitate de musculiţe pe o înălţime uscată, pentru
a le face să rămână acolo, am vedea imediat, cum aceste mici dihănii aduse cu atâta osteneală se îndreaptă către mlaştina lor, pentru că în înălţimea uscată nu le prieşte. N-am putea aclimatiza musculiţele pe înălţimea uscată, decât transportându-le
acolo şi mlaştina.
Un al treilea exemplu va lămuri şi mai bine lucrul. Ştiţi că în ţările tropicale,
unde arşiţa soarelui produce o dezvoltare mult mai felurită a regnului animal,
decât în zonele temperate
şi în zonele friguroase, natura ajută
propăşirea celor
mai numeroase şi celor mai însemnate carnivore. Oricât ai încerca să le nimiceşti, locul animalelor distruse, va fi întotdeauna reluat de carnivore
noi. Vedeţi dar că aceste animale nu trăiesc decât în ţările
unde
o
dezvoltare
mai
puternică a vieţii
pricinuieşte o mortalitate cu mult mai mare şi unde putrezirea se face cu mult mai repede. Dacă n-ar fi aceste animale,
care se hrănesc cu carne şi cu stârvuri,
aerul ar fi îndată infectat
prin putrezirea animalelor moarte şi n-ar mai putea fi respirat
de vieţuitoare. Înţelegeţi acum pentru ce principalele carnivore trăiesc tocmai în ţările tropicale, şi nu în ţările friguroase unde iarba şi muşchiul abia poate îndestula
pe reni.
Nu vom izbuti deci, să nimicim carnivorele din ţările tropicale
decât nimicind condiţiile traiului lor,
adică, nemărginita cantitate
de animale, care trăiesc în aceste ţări şi atunci aceste carnivore
vor dispare de la sine. Orice alte mijloace ar fi zadarnice. Dar cu cât fiinţele sunt mai mici cu atât e mai greu de a le
nimici de-a dreptul. Aşa se întâmplă,
mai ales, cu bacilii. Pentru a-i îndepărta, nu trebuie să-i nimicim
cu medicamente (antibiotice), căci nu vom atinge scopul decât îndepărtând pricina lor, adică îndepărtând
din corp materiile străine.
V-am arătat prin aceste exemple, cum lucrează natura pe o scară mare; întocmai aşa lucrează şi pe o scară mică, căci legile ei sunt uniforme.
Ea n-are legi excepţionale, nici chiar pentru simptomele bolilor. După cum viermăria,
musculiţele, carnivorele şi animalele care se hrănesc cu stârvuri
nu se găsesc, nu trăiesc şi nu există decât în ţinuturile
unde găsesc un teren prielnic
şi fără de care pier, tot astfel
frigurile nu sunt cu putinţa fără teren prielnic, fără depozitul materiilor străine în corp, numai când
sunt astfel
de
materii
străine în corp, poate să
se producă dintr-o pricină oarecare, acel act de fermentaţie, pe care-l numim friguri.
Dar dacă ştim ce sunt frigurile,
nu urmează că avem deja un mijloc uşor de a le vindeca. Pielea impermeabilă, către care se îngrămădesc
materiile
în
fermentaţie,
trebuie
să
fie
făcută
mai
întâi
permeabilă şi asta se dobândeşte făcând corpul să asude.
În clipa în care se iveşte sudoarea, materiile
în fermentaţie au găsit o ieşire şi atât întinderea pielii cât şi căldura frigurilor descresc.
Dar sudoarea
n-a depărtat încă pricina bolii. Într-adevăr, fermentaţia nu se întinde multă vreme decât asupra unei părţi din materiile
depuse în corp; celelalte materii,
care nu sunt puse în mişcare şi
care au crescut prin depozite noi, alcătuiesc astfel un focar permanent de friguri, care n-aşteaptă decât un
prilej nimerit pentru a izbucni din nou. Este vorba, deci, de a îndepărta aceste materii
care sunt încă
în corp şi de aceea am introdus
eu băile de trunchi şi de şezut cu fricţiuni, a căror descriere o voi face mai
târziu. Aceste băi silesc corpul de a da afară, într-un mod natural, materiile
morbide care se găsesc
în corp.
Numai în urma
acestei îndepărtări pricina bolii şi
boala însăşi sunt nimicite. Să recapitulăm
cele ce s-au spus, pentru a trage concluziile de însemnătate.
La toţi bolnavii
se văd alteraţiuni
ale
formelor
naturale
ale
corpului.
Aceste
alteraţiuni
sunt
produse de materii
străine. Aflarea acestor materii
străine în corp, constituie boala. Aceste materii
străine, sunt materii pe care corpul nu le poate întrebuinţa şi care rămân în corp în urma unei mistuiri neîndestulătoare. Materiile străine
se aşează, la început, în vecinătatea
organelor care scot afară, dar
se întind puţin câte puţin, mai ales prin fermentaţie, în tot corpul.
Câtă vreme organele care scot afară
alungă mereu o parte din materiile
străine, starea corpului
este suportabilă, dar îndată ce activitatea
acestor organe se micşorează, se ivesc tulburări destul de mari. Totuşi acest depozit de materii străine
nu e dureros, fiindcă e ascuns, cronic, şi fiindcă se adună
multă vreme încetul cu încetul fără să se
bage de seamă.
Termenii cei mai nimeriţi pentru a denumi fenomenele morbide,
care izvorăsc din această stare de
lucruri, sunt cuvintele: ascunse şi fără dureri;
de altfel sunt aceleaşi simptome, cărora
le zicem de obicei cronice.
Materiile străine sunt supuse putrezirii (se pot descompune); ele sunt terenul,
pe care se poate
dezvolta o fermentaţie (bacilii). Fermentaţiunea începe în pântece, unde s-a aşezat cea mai mare parte
din materiile străine, dar ea se întinde cu repeziciune, urcându-se
în corp. Starea morbidă se schimbă,
se produc dureri şi apoi friguri. Aceste simptome de boală pot fi numite mai nimerit:
dureroase sau boli
cu aprinderi;
sunt aceleaşi boli, care sunt
cunoscute sub numele de: acute.
Din cele spuse până aci tragem următoarea
încheiere importantă: Nu există decât o singură
pricină de boală şi nu există,
de asemenea, decât o singură boală, care se iveşte cu diferite simptome.
Vorbind riguros,
nu putem face deosebire între feluritele boli, ci numai între feluritele simptome de boli. Adaug, cu acest prilej,
că numai rănile directe
sunt excluse, căci acestea nu sunt boli în înţelesul
de mai
sus. Mă voi opri mai mult asupra acestui punct, când voi vorbi despre răni, în partea a doua.
Unitatea bolii, – iată ceea ce susţin
şi propovăduiesc, întemeindu-mă pe observaţiile ce v-am
desfăşurat.
V-am arătat drumul,
care m-a adus la această încredinţare, îndrăzneaţă
în ochii multora,
că nu există, într-adevăr, decât o singură boală.
Cu ajutorul observaţiilor şi al concluziilor
ce
am
tras
am
stabilit
o
afirmare,
care
e
de
o
însemnătate fundamentală pentru întregul
tratament al bolilor,
sunt eu dar în stare de a dovedi cu fapte
adevărul acestei afirmări?
În ştiinţele naturale este oportun un anume fel de demonstraţie, care e mai bun ca oricare
altul şi care e privit
aproape exclusiv ca vrednic de crezământ,
acesta fiind: demonstraţia experimentală. În
cazul de faţă experienţa nu s-ar putea face decât tratând la fel bolile cele mai deosebite şi vindecându-
le la fel cu acelaşi succes.
Bine înţeles că e cu neputinţă
de a da sfaturi şi de a trata tot felul de boli într-o aşa de mare adunare, de a stabili aici sub ochii dumneavoastră schimbările lor, alteraţiunile
formelor corpului şi
forţelor lor
şi de a auzi
rapoartele lor asupra izbândei tratamentului.
La
sfârşitul
acestei
cărţi,
în
rapoartele bolnavilor, adică aducând fapte, voi da dovezi de cele ce susţin, dovezi de adevărul cărora se
poate încredinţa oricine şi voi aduce aceste dovezi în studierea diferitelor boli, pe cât îmi va permite
locul.
Nu-mi rămâne acum decât a vă prezenta
în viitoarele mele conferinţe câteva din formele de boli
cele mai cunoscute, cele mai răspândite şi cele mai de temut, a vă arăta lămurit pricinile amănunţite, a
vă explica mersul vindecării şi a vă da, în acelaşi
timp, pe cât îmi va fi cu putinţa, exemple luate
din
practica mea, pentru a vă dovedi lămurit în fiecare
caz particular, că orice boală nu se datorează
decât unei singure pricini uniforme.
Bolile de copil vor
forma subiectul viitoarei mele
conferinţe.
0 comments :
Trimiteți un comentariu