background img

Articole noi

Igiena Copilului Curs #4 – Dezvoltarea Scolarului (7-12 ani)

Igiena Copilului Curs #4 – Dezvoltarea Scolarului (7-12 ani) si Adolescentului (12-18 ani)

modificari pubertale la ♂
1. la 8-9 ani persista aspectul corporal infantil
2. la 10-11 ani cresc organele genitale interne si externe
3. la 12 ani apare pilozitatea pubiana (pubarha)
4. la 13 ani se instaleaza secretia prostatica si se dezvolta areolele mamare (telarha) si pot sa apara fenomene de ginecomastie
5. la 14-15 ani apare pilozitatea axilara si se schimba vocea
6. la 15-16 ani apare pilozitatea faciala si se maturizeaza celulele gonadice
7. la 16-17 ani pilozitatea pubiana capata aspect masculin, fenomenele de ginecomastie dispar si poate sa apara acnee juvenila
8. la 17-19 ani se osifica cartilajele de conjugare

modificari pubertale la ♀
1. la 8-9 ani uterul se dezvolta lent
2. la 10-11 ani uterul se dezvolta rapid, apare miometrul, apare secretia vaginala cu pH acid, apare pilozitatea pubiana (pubarha) si se dezvolta areolele mamare (telarha)
3. la 11-12 ani apare pilozitatea axilara si se maresc gl mamara si bazinul
4. la 12-14 ani se instaleaza ciclul lunar (menarha) neregulat si anovulatoriu
5. la 14-15 ani menstrele devin ovulatorii
6. la 15-16 ani poate sa apara acne juvenila
7. la 16-17 ani se osifica cartilajele de conjugare

pubertatea precoce
-caracterele sexuale secundare apar <10 ani la ♂ si < 8 ani la ♀
-la baietii prepuberi se poate constata: obezitate cu aspect corporal ginecoid si ginecomastie
-la fetele prepubere se poate constata: dezechilibru tireo-ovarian cu gusa prepuberala

pubertatea intarziata
-caracterele sexuale secundare apar >15 ani la ♂ si >14 ani la ♀
-infantilismul genital la baieti este constitutional in 50% din cazuri, determinat de hipogonadism hipogonadotrofic (tumori nesecretante de hipofiza, sdr Kallman, sdr Laurence-Moon, sdr Babinski) in 34% din cazuri sau determinat de hipogonadism hipergonadotrofic (sdr Klinefelter, sdr Castelo, parotidita epidemica sau oreon, torsiune de testicul, radioterapie) in 6,3% din cazuri
-infantilismul genital la fete este constitutional in 10% din cazuri, determinat de hipogonadism hipogonadotrofic (adenom secretant de prolactina) in 36,5% din cazuri sau determinat de alte cauze (testicul feminizant)

dezvoltarea fizica a scolarului
-intre 7-10 ani înălţimea creşte cu 5-6cm/an iar greutatea cu 2kg/an
-intre 10-12 ani înălţimea creşte cu 7-8 cm/an iar greutatea cu 5-6kg /an
-după pubertate, înălţimea creşte cu 1,5-2cm/an iar greutatea cu 1-2kg/an

aparatul respirator
● creşte permeabilitatea căilor respiratorii
● se dezvoltă sinusurile feţei datorită creşterii masivului facial
● cutia toracică se apropie de aspectul adult prin coborârea treptată a sternului cu pozitie oblică a coastelor

aparatul cardiovascular
● la 17 ani VS este de 3 ori mai mare decât VD
● frecvenţa cardiacă este de 78-80batati/ min
● tensiunea arterială este mai mică la fete
● la instalarea pubertăţii apare HTA juvenilă la 5-7% cu o evoluţie bună

aparatul digestiv
● creşte aciditatea gastrica astfel incat copilul care nu respectă mesele şi este stresat face ulcer
● dentiţia se schimba între 6-12 ani şi molarii de minte apar intre 18-25 ani

aparatul urinar
-in perioada prepubertara rinichii si vezica urinara ating dimensiunile caracteristice adultului

dezvoltarea neuropsihica a scolarului
-intre 13-18 ani cresc preponderent lobii frontali şi regiunea hipotalamo-hipofizară si se dezvoltă legăturile nervoase între zonele corticale şi subcorticale

dezvoltarea vorbirii
● intre 6-18 ani se produce dezvoltarea foneticii limbii, creşterea fondului lexical în funcţie de cultura primită, creşterea debitului verbal (în special intre 10-13 ani: 60..120 semnale / min): tahilalii.
● tulburările de vorbire cuprind dislalii, rotacism, sâsâială, disfonii (rhinolalia, balbism) si sunt cauzate de retard mental, surditate în grade variate, tulburări psihice (autism infantil), disfazie de dezvoltare legată de procesul evolutiv în perioada şcolară.

dezvoltarea limbajului citit
● lectura subsilabică intre 6-8 ani
● lectura silabică intre 8-9 ani
● lectura monotonă intre 9-10 ani
● lectura expresivă peste 10 ani
● tulburările se numesc dislexii si sunt determinate de retard mental, surditate, tulburări de lateralizare sau legastenie adica apacitate redusă de învăţare a scrisului şi cititului cu origine familiala

dezvoltarea limbajului scris
● tulburările se numesc disgrafii si sunt determinate de lipsa capacităţilor de coordonare oculo-manuală (oculokinestezica) din lateralitate neomogena sau incrucisata si consta in: 1) inlocuirea literelor ce seamănă între ele, 2) adaos de litere, 3) omisiuni de litere, 4) aspect grafic anormal cu trăsături nesigure, inegalitatea literelor, nerespectarea liniilor

dezvoltarea calcului aritmetic
● tulburarile se numesc discalculii si sunt determinate de retard mental, surditate, tulburări de lateralizare sau legastenie adica apacitate redusă de învăţare a scrisului şi cititului cu origine familiala

NB: Contrarierea sau obligarea copiilor stângaci să scrie cu mâna dreaptă duce la: strabism, modificări psihomotorii, hiperexcitabilitate manuală, ticuri, tulburări intelectuale: dislexie, disgrafie, balbism, enuresis, tulburări afective: atitudine negativă faţă de şcoală, timiditate, agresivitate, anxietate, negativism, irascibilitate
Stângăcia este mai frecventă la persoanele cu epilepsie, tulburări de limbaj, strabism.

inteligenţa
● depinde 80% de factori ereditari şi 20% de factori de mediu
● este de mai multe tipuri: Lingvistică, Muzicală, Spaţială, Logică, Kinestezică, etc.
● IQ 90-110 in medie cu limita inferioara intre 70-80

0 comments :

Trimiteți un comentariu

Imparte informatia cu prietenii tai !

Translate

Gasesti materiale suplimentare in articolele urmatoare

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Postări populare

Sanatateverde - Despre plante

O scurta introduce in lumea plantelor ...

Le intalnim la tot pasul, dar necunoscandu-le nu le dam atentia cuvenita: un fir de iarba, o floare, alt fir de iarba ... si-n seva lor, in substantele active depozitate in "camarile" celulelor pot sta vindecarea multor suferinte, alinarea multor dureri. Asistam in zilele noastra la un paradox: in timp ce utilizarea plantelor medicinale este intr-o vertiginoasa ascensiune(atat ca materie prima, in industria farmaceutica, cat si ca utilizare casnica), tot mai putini sunt cei care le pot recunoaste si cunosc perioada optima de recoltare. Este in mare parte urmarea urbanizarii, ruperea lumii de la legatura initiala cu natura si inchiderea ei in cutii de betoane. Natura a trecut pe locul II, urmand a fi vizitata doar la sfarsit de saptamana si atunci in semn de "multumesc" lasand in urma noastra adevarati munti de gunoaie. Deocamdata natura mai indura si inca ne ofera adevarata izvoare tamaduitoare. Folosirea plantelor medicinale are o veche istorie pe teritoriul tarii noastre, parintele istoriei, Herodot, a scris despre iscusinta geto-dacilor in folosirea lor in multiple afectiuni. Romania are un mediu extrem de favorabil pentru dezvoltarea faunei, poate tocmai de aceea se explica ca in tara noastra traiesc peste 3700 de specii de plante (mai mult de jumatate cat are toata europa) si din care peste 700 au caracteristici medicale. Deci haideti sa descoperim lumea plantelor si impreuna cu ea un nou tip de sanatate... SANATATE VERDE